torsdag 30 oktober 2008

Hormoner


Ja, det är bara att gilla läget - jag är en hormonell varelse. Jag har förnekat och kämpat emot i många år men nu böjer jag mig ned (eller rättare sagt - jag lägger mig ner knockad) och accepterar - jag är en j***a PMS-kviga! Tänkte skriva kärring men kanske någon feministkompis tar illa vid. Å andra sidan vet jag inte vad vår bonde Ronald skulle tycka om att jag förolämpar hans kobestånd.
Har alltid haft PMS-känningar i varierande grad men nu efter andra barnet har det uppnått sina höjder. Jag är en arg bitch, arg som en varg för minsta lilla, jag ryter, jag skriker, jag är frustrerad . Jag vill rymma hemifrån varannan dag, jag känner mig snärjd och instängd, jag är... bitter, jag är deppig. Jag inleder provocerande diskussioner, jag bråkar med bästa vänner, en vredeskittel kokar ständigt i mitt inre. Och så har jag ett ständigt sötsug. Så är det typ 7-10 dagar (!) per månad. Den resterande tiden är det lugnt och jag njuter av livet. Mest synd är det nog om min familj, barnen i synnerhet. De har en Dr Jekyll och Mr Hide - morsa! Kan inte vara tryggt i längden?
Löpningen hjälper en hel del och så lite vitamin B6. Vi får se hur det går i fortsätningen... Får kanske ställa mig på kö fför lobotomi hos nån kvacksalvare?

6 kommentarer:

  1. Vet inte om jag vågar skriva någon kommentar här, kanske bäst att vänta på att du kommer hem från jobbet så jag vet vilket humör du är på först :-}
    XOXOXO

    SvaraRadera
  2. :) Käring är väl ett fint ord. Egentligen.

    Visst påverkar hormoner! Jag har också PMS. Men det betyder inte att jag är predestinerad ett visst yrkesmässigt öde. ;-)

    SvaraRadera
  3. Tjockalocka: nej, det tycker jag inte. Däremot kan man ha nytta av PMS i yrket! ;o)

    SvaraRadera
  4. Har du en mail jag kan skicka inbjudan så du kan läsa min blogg?

    SvaraRadera
  5. Haha, hade kunnat vara mig du skriver om. Förutom att min PMS varar i 14 dagar då ;-). Jag sover som en kratta också under denna period. Precis som för dig började det efter andra barnet. Nu har jag fått en medicin utskriven (Aldactone - vattendrivande och nåt i själva saltregleringen ska tydligen påverka uppe-i-huvet också.

    SvaraRadera
  6. Mina pms-problem försvann helt efter jag började med en olja från hälsokosten. The essential woman heter den...helt underbar! Den kostar en del men det är helt klart värt det då man får tillbaka sitt liv :D

    Om inte jag köper den så köper min sambo den till mig...hihi.

    /Veronica

    SvaraRadera