söndag 19 oktober 2008

Kolinerg urtikaria

Eller nässelutslag vid ansträngning. Det får jag ibland efter ett träningspass, i synnerhet efter ett löppass. Fick det i lördags efter terränglöpningen. Kliar som attans, inget hjälper. Brukar duscha och försöka att inte klia så går det över. Så här ser de ut:

Så här står det på allergi.nu om det:

"Ansträngningsurtikaria
- kolinerg urtikaria
En del ungdomar, vanligen pojkar i 20-års åldern, får vid ansträngning små röda nässelutslag som är 1-3 mm i diameter och omgiven av en röd zon. Utslagen kliar ofta intensivt. De brukar sitta på bålen, ibland också i ansiktet, på benen och armarna.
Utslagen kommer vid kroppsansträngning, feber, varmbad och stressiga situationer. En del får utslag när de ätit kryddstark mat. Utslagen kommer då kroppstemperaturen är lite högre än normalt. Ibland förekommer samtidigt huvudvärk och andningsbesvär. Efter ungefär en timma försvinner utslagen och huden ser helt normal ut igen. Ansträngningsurtikaria brukar förekomma under några år för att sedan gå över av sig själv. "

Ha, det får mig att känna mig ung!

2 kommentarer:

  1. Det ska finnas en bedövningssalva på apoteket. Kanske bra att ha sånna dår gånger? Fast jag kommer inte exakt ihåg vad den heter. Xylo...något =)

    SvaraRadera
  2. Ja, det kanske funkar. Å andra sidan går det över ganska fort bara jag inte tänker och kliar på det!

    SvaraRadera