måndag 6 oktober 2008

Fartlek

Heter även lustigt nog så på engelska oxå! Vad skulle Gösta Holmér, fartlekens skapare, att säga om detta?
Vad är fartlek? Enligt Wikipedia:
"Fartlek, löpträning där löparen springer en sträcka i varierande fart, från jogg till 80-90% av Max. Tanken är att löparen själv utifrån sin egen känsla, lust och naturens skiftningar bestämmer hur fort han/hon springer de olika delavsnitten av en sträcka. Vanligtvis blir den totala distansen 5 till 10 km. Fartlek är ett utmärkt sätt att kombinera löpglädje med den träningseffekt man vill uppnå."
Hursomhelst så testade jag detta vid ett pass förra veckan. Var så less på mina vanliga rundor ( de är 4 st just nu) att jag ville testa nåt nytt samtidigt som jag är sååå lat när jag ska pressa mig. Hamnar ofta i samma lunktempo (= 6 minuter/km tempo) pga detta. Sagt som gjort. Körde denna "lek" som höll på att ta livet av mig och fick mig att nästan kräkas på min 5,3 km runda. Det var måttligt kul men jag förbättrade tiden med ca 1 minut!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar