fredag 26 februari 2010

för 2 år sedan...

...var jag flodhästtjock men kände mig jäkligt sexig faktiskt! Vägde hela 90 kilo när jag åkte in på BB! Och nu 2 år senare har jag en fin och busig pojke, en kramgo lillebror som håller på att bli stor.
Och jag själv? Jag är något lättare och gillar att tillbringa fredagseftermiddagar ute i kyla och mörker. Löpning rules!


Grattis Lucas 2 år imorgon!

torsdag 25 februari 2010

Gomorgon världen!

Ny dag, nya möjligheter.
Visst har jag en vacker väg till jobbet?
Samma vyer sedan 7 år, 2 gånger per dag året om och jag har ännu inte tröttnat!


onsdag 24 februari 2010

Trafikplats Glädjen


I söndags var jag och såg Gardells "Trafikplats Glädjen" - fenomenalt bra - roligt, kvickt och tänkvärt. Gå och se den!

Och idag har jag sprungit till Glädjen och tillbaka! I solsken, på lätta ben och med bra tempo! Vilken glädje! Trippelglädje!

tisdag 23 februari 2010

Efter jobbet

Lek och skratt i snön!
Lite piggare idag men igår trots att dagen började superbra var jag snart i enorm trötthetskoma!
Trots bra mat, sömn mm. Vad orsakades detta av? Energitjuvar! Se upp för dem och se till att inte du blir en sådan!

söndag 21 februari 2010

Social runda i solen!

Vilket vackert väder vi haft idag: bitande kyla, solsken och gnistrande snö. Man kan inte uggla hemma så jag stack på en lugn runda. Jag förenade nytta med nöje. Nöjet var att stanna och samtala med flera grannar och bekanta längs min väg - alla var ute och skottade snö! Jag skämdes nästan när jag var ute och sprang medan alla, inklusive min make och äldsta sonen kämpade i anletes svett med att skotta vår uppfart! Bara nästan! ;o)
Vad har ni haft för er idag?

lördag 20 februari 2010

Fartlek i Sibirien

Det är rena Sibirien härute idag: kallt, blåsigt och snödrivor som är meterhöga och ockuperar halva vägen. Men vad gör det när man har löplust?
Det blev kort fartlek i blåsten med ca 1 minuts intervaller. Jobbigt ffa för mitt ansikte som fick sig tusen vassa isnålar av den kalla vinden. Det syns på bilden, eller hur?
Hur brukar ni skydda ansiktet i kylan?

fredag 19 februari 2010

Inneträning

* *
* *

* * * *

* * * *

* *

mycket snö idag.... löpband och gym vankas på eftermiddagen!
Ha en bra "vit" dag!

Det blev inget gym...livet kom emellan. Men det blev ett pass på ca 40 minuter framför TV:n istället för På spåret som gett plats åt OS-sändningarna. GRRRRRR.....
Först 17 minuter ben och rumpa med GymGlam (JLo- du är i fara!) och sedan Olgas veckoträning! På Olgas sida hittar man mycket matnyttigt!

tisdag 16 februari 2010

Kårstajoggen eller en halvmara i vacker roslagsnatur

Läs makens inlägg här. Vill ni springa med oss i Kårsta med omnejd den 1:a maj?
Vad säger ni? Det skulle ju sitta fint med en gruppträning på halvmaradistansen i god tid före Göteborgsvarvet och Stockholms Marthon?
en tur i gott sällskap för vi hoppas få hit så många träningsbloggare som möjligt inklusive bloggläsare, pratiga kompisar, lytta släktingar, wannabes, löparrookies, posare m fl. Enda kraven är ett par löparskor på fötterna och ett leende på läpparna!
Sprid detta vidare och hör av er vid intresse.

måndag 15 februari 2010

Vardagshjältar och hjältinnor


Igår skrev Miss Agda ett mycket intressant och tänkvärt inlägg som handlade om hur vi bloggare lätt hetsar oss själva till att träna mera, springa längre och snabbare, klämmer in fler och fler pass för att bli bättre och starkare. Jag tror att det handlar mycket om att jämföra sig i kombination med stor prestationsinriktning i livet. Inget är egentligen av ondo men ska utövas med måtta, särskilt jämförelse med andra. För det är lätt att hamna i skuggan, speciellt om man inte är så där jätteduktig och då mår man bara dåligt och sänker sin redan dåliga självkänsla.
Om någon springer milen på 47 minuter så är den ju bättre än jag på att springa milen snabbt men det säger ingenting om oss som människor, vår glädje i livet och träning, hur vi kommit fram till våra resultat, inget om våra förutsättningar, talanger mm.
För det är livsfarligt att jämföra prestationer egentligen. Liksom att säga att folk är duktiga när de kanske inte anstränger sig, att de är modiga när de inte är rädda, att de är hjältar bara för att de gjort något som är stort i våra ögon.
Förra veckan blev jag hänförd av att lyssna på Sommarpratarna på min Ipod under träningspassen. Renata Chlumska är en riktig superkvinna som har bestigit Mount Everest och paddlat samt cyklat runt USA:s kust. WOW! En annan sommarpratare som jag rekommenderar att lyssna på är den fantastiska Nahid Persson som var motståndskvinna i Iran vilket gjorde att hon fick riskera sitt och familjens liv och fly från landet. DubbelWOW! Jag beundrar dessa kvinnor på olika sätt men jämför mig inte med dem. Däremot så inspirerar de och påminner om att man ska vara trogen sina drömmar och ideal. Ungefär så kan man använda sig av träningbloggar - låta sig inspireras! Samtidigt sikta mot de stjänor du kan nå!

De som jag beundrar allra mest är vardagshjältarna:
alla småbarnsföräldrar som sliter med dubbelarbete och kämpar mot ständig sömnbrist
min ensamstående syrra som själv uppfostrat två fina killar
de dåligt betalda kvinnorna som knegar på genom att ta hand om äldre
förskolepersonal på vårt "dagis" som är engagerade, glada och påhittiga
folk som orkar lyfta upp blicken, se en annan människa och le
de som utför volontärt arbete av någon sort
de som engagerar sig i samhället ex genom att vara politiskt aktiva
den mamman som jag träffade idag, som har tagit hand om sin svårt sjuke son i 20 år
och ffa alla de som är goda människor och bryr sig om andra!

Så efter ett träningspass, oavsett om det är veckans första eller sjunde, om det blev hastighetsrekord eller bara snigeljogg, så ger jag mig själv en klapp på axeln och tycker att det jag gör är bra. Och det tycker jag ni oxå ska göra!
En stor kram till er alla fina träningsbloggare! Var snälla mot er själva!

söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag = träningsdag


Jag tycker att på den kommersialiserade Alla Hjärtans Dag kan man förutom att pussa på sina nära och kära lite extra (för alla dagar är ju alla hjärtans dag, eller hur?) ta hand om sitt eget hjärta. Och hur gör man det bäst? Jo - genom att sätta fart på pumpen!
Dagen har redan bjudit på 45 minuters löpning (tungt idag, och ont i knäskålarna - vad kom det ifrån?) och 30 minuters längdskidåkning. Kvarstår ett yogapass och ev lite styrka! Vilken dag! Mitt hjärta slår ett extraslag (!) av välbehag!
Hur har ni firat Valentin?

lördag 13 februari 2010

Dancer in the dark

Ikväll är vi på skridskodisko nere i byn! Så himla kul!


fredag 12 februari 2010

Lycka är...

att efter 4 km i motvind äntligen hitta en undanskymd endunge
och tömma den överfulla blåsan för att sedan glatt fortsätta vidare.

Distans: 9,5 km
Tid: 57 min
Temp: - 3 grader
Träningsglädje: 8 av 10
Jobbighetsgrad: 8 av 10


video

Helt slut på videon, är gladare än vad jag ser ut!

torsdag 11 februari 2010

onsdag 10 februari 2010

D är på g!

Vitamin D genomgår just nu en sorts renäsans. Det är precis som selen var på 80-talet, antioxidanter på 90-talet och... ja, vad var det som var i ropet under 00-talet egentligen?
En av gårdagens förläsningar handlade om just D vitamin. Det har visat sig att sedan solskyddsråden har börjat ges för knappt 20 år sedan så har en del sjukdomar ( diabetes, cancer, depression mm) ökat och man tror att det kan finnas ett samband mellan D vitamin brist och dessa.

D vitamin bildas i huden mha UVB strålning och det krävs mer än 45 graders lutning på solens strålar för att det ska funka. Och i Sverige ligger solen lågt under vinterhalvåret så då går vi ständigt med låga D vitamin nivåer. Fisk är en annan D vitaminkälla men man måste äta typ 2 kilo laxpuding för att få i sig den mängd D vitamin som annars bildas vid 30 minuters helkroppsbestrålning! Och sämst ligger till de som är mörkhyade, ungdomar som sitter inne vid sina datorer, de som har heltäckande klädsel året runt m fl. Krämer med solskydd blockerar effektivt UVA samt UVB och leder till sämre produktion av D vitamin i huden!

Man har sett att D vitamin brist leder inte bara till benskörhet men ger även allmänna muskel- och skelettsmärtor, depressioner, trötthet, ökad infektionsbenägenhet, diabetes och i vissa fall svårbehandlade psykoser mm. Man har sett samband mellan mödrars D vitaminbrist och utveckling av schizofreni samt autism hos barnen!
Detta är otroligt intressant ffa ur medicinsk synpunkt och det ska bli kul att följa forskningsrönen kring D vitamin. Till dess - ät bra med fisk, ta gärna extra D vitamin speciellt om du är trött, deppig eller har muskelsmärtor och se till att träna ute!
Här kan du läsa mer om D vitamin!

tisdag 9 februari 2010

Join the movement!

Vilken givande dag det har varit. De flesta av mina jobbdagar ger mig väldigt mycket men i och med att jag jobbar med människor så tar de en del oxå. Idag var en annorlunda dag då jag var på kurs men inte med Kurt utan med... dr Åsa! Ni vet den där hypersnygga plastikkirurgen som var med i första Robinson! Hon inledde kursdagen med en fin och personlig föreläsning. Hon var bra! Sedan följde i rasande tempo faktaspäckade föredrag som var mycket matnyttiga. Speciellt den sista men om den ska jag berätta imorgon!
Kurs innebär att jag lämnar förorten och beger mig till kungliga huvudstaden. Inte ofta detta händer, kanske några gånger per år. Det är fint i Stockholm, fullt med tjusiga välklädda människor. Människor som har väldigt bråttom, som inte tittar på varandra och som sällan besvarar ett leende. Det är mycket stress, biltutor i eftermiddagstrafiken och fina skyltfönster som lockar med lyxvaror för en lantis som jag. Jag plockar det som är bra och tar med mig det hem till lugna fina landet. Resten lämnar jag i stressiga city, det är bäst så.
Jag fick mig en ofrivillig promenad genom halva city pga en olyckshändelse i t-banan, så onödigt. Och så fick jag höra att en fd arbetskamrat har dött ungt... Och en bekant är allvarligt sjuk... Det är små tecken, små hintar åt mitt (?) håll - vad är viktigt för dig i livet? är du nöjd med hur du lever? förverkligar du dina drömmar? är du en bra människa? CARPE DIEM!
Avslutningen på dagen - en joggingtur med löparkompisen Cajsa. Idag fick vi sällskap av en dagismamma som är nyinflyttad! Tänk vad löpningen förenar och öppnar upp socialt !Join the movement!

måndag 8 februari 2010

Fokus


Har precis haft ett härligt och lite svettigt yogapass. Kroppen känns stark och sinnet lugnt. Nu lite varmt roiboosté och sedan sängen. Jag är äntligen på väg, med lite mer fokus, med ett bestämt mål att blicka mot. Det är långt dit men det går med ett litet steg i taget, utan brådska.

Namaste!

söndag 7 februari 2010

Lååååångpass eller Lance har koll på mig!

Jag minns inte när jag sprang ett långpass senast. Det har varit mycket små-fjuttar på strax under milen på sistone. Men idag kunde jag inte motstå värmen (?) och solen och inspirerad av Piratfarsans långpass gav jag mig ut. Kroppen reagerade som den brukar: de första 5 är rätt så jobbiga, vid 7 känns allting toppen och vid 13-14 börjar det kännas lite i ländryggen och idag även i vänstra foten då sockan vikit sig! Men det blev dryga 15,5 km i alla fall! När jag närmade mig 9 km fyllde jag på med lite vatten (som hade blivit iskallt i medhavda vätskebältet) och - för första gången i mitt liv - Nötcreme. Jag är ingen fantast av nougat så tyvärr var inte detta någon glädjesprutande smakupplevelse men ett måste för att klara långpasset då jag inte hann äta någon rejäl lunch. En påse nötcreme är dock lätt att ha med på långpass så jag får vänja mig!

Hur brukar ni äta före och under era långpass?
Väl hemma avslutade jag passet på min Ipod Nike+ och fick då höra Lance Amstrong gratulera mig till det längsta reggade passet hittills! Det kändes bra men nästa gång vill jag höra Gebreselassi eller varför inte Marathonmia? ;o)
Se delar av passet här, filmat av älsklingen!

lördag 6 februari 2010

Yoga med förhinder

Jag visste det redan när jag vaknade imorse (eller var det just min tanke som påverkade hela dagen?) - att dagen inte skulle bli den bästa. I Polen säger man att man klivit upp med vänstra foten men det gör jag alltid för jag ligger på den högra sidan i dubbelsängen! Jag var trött och grinig och det blev inte bättre av att barnen var: 1. grinigt 2. extra busigt. Tänkte balansera mig genom de grundande stående asanas i ashtangan men fick ingen ro - blev gång på gång omkullputtad av snart-2-åringen! Grrr.... Till slut ilsknade jag till och röt ifrån (fin yoga, eller hur?) men det hjälpte föga så jag gav upp efter ett tag och vi åt frukost istället. Och sen var hela dagen obalanserad trots brödbak och lite lek ute i snön. Så jag sätter punkt här snart - fixar igång en surdeg inför imorgon och går och lägger mig. Imorgon bitti när jag vaknar ska jag istället tänka:
Jippppieeeee, vilken underbar dag!
Go´natt!


Så här mådde jag idag!

fredag 5 februari 2010

Så bedövande vackert

Att det var alldelse för synd för att springa på löpband en sådan dag. Bilden ovan är faktiskt ett ögonblicksfoto taget med mobilkameran från bilen när jag var nästan hemma. Min resa hem från jobbet är dryga 3 mil lång och går bara på småvägar med vackra vyer. Jag har åkt denna i snart sju års tid och inte tröttnat ännu. Det är något nytt varje dag - idag en älg som lekte i snön nära vägen! Väl framme hemma bytte jag snabbt om till löparkläder och - tjohhooooo var jag ute i friska luften medan det fortfarande var lite ljus kvar. Ett skönt och lugnt pass på 7,5 km, jag glömde mina halkskydd igen - grrrrrr.... vilket inte gjorde passet mindre jobbigt precis. Sedan följde en liten styrkesekvens och streching på mattan i vardagsrummet. Och nu är jag redo för På spåret! Ha en skön fredagkväll!

onsdag 3 februari 2010

Cirkelträning is the shit!

Yes! Vilket pass det blev ikväll. Ca 1,5 timme av svettig-ge 100%-maxpuls cirkelpass. Bra stationer, 3 svettiga pulspass, bra musik, bra sällskap. Ja, vad kan man önska mer? Möjligen att jag skulle orka lite lite till men ikväll gav jag allt! Det är det här jag behöver när träningsmotivationen tryter i vintermörker och kyla - att träna tillsammans med andra till ett givet upplägg! Ett stort plus att det är på hemmaplan! Underbart och bra komplement till löpning och gymträning! Jag känner redan att ffa mina skuldermuskler värker!
Tack tjejer!