söndag 7 februari 2010

Lååååångpass eller Lance har koll på mig!

Jag minns inte när jag sprang ett långpass senast. Det har varit mycket små-fjuttar på strax under milen på sistone. Men idag kunde jag inte motstå värmen (?) och solen och inspirerad av Piratfarsans långpass gav jag mig ut. Kroppen reagerade som den brukar: de första 5 är rätt så jobbiga, vid 7 känns allting toppen och vid 13-14 börjar det kännas lite i ländryggen och idag även i vänstra foten då sockan vikit sig! Men det blev dryga 15,5 km i alla fall! När jag närmade mig 9 km fyllde jag på med lite vatten (som hade blivit iskallt i medhavda vätskebältet) och - för första gången i mitt liv - Nötcreme. Jag är ingen fantast av nougat så tyvärr var inte detta någon glädjesprutande smakupplevelse men ett måste för att klara långpasset då jag inte hann äta någon rejäl lunch. En påse nötcreme är dock lätt att ha med på långpass så jag får vänja mig!

Hur brukar ni äta före och under era långpass?
Väl hemma avslutade jag passet på min Ipod Nike+ och fick då höra Lance Amstrong gratulera mig till det längsta reggade passet hittills! Det kändes bra men nästa gång vill jag höra Gebreselassi eller varför inte Marathonmia? ;o)
Se delar av passet här, filmat av älsklingen!

4 kommentarer:

  1. Hihi, småfjuttar under milen :) det är väl inte så fjuttigt. Men bra jobbat med långpasset; vi kunde inte heller motstå det vackra vädret idag.

    SvaraRadera
  2. Smart med nötcremeen! Har jag aldrig tänkt på, men ska definitivt testa! :)

    Nu på vintern när jag inte svetas så mycket kör jag med en flaska vatten och en sportdryck, men framåt våren blir det oftats 3 flaskor sportdryck och 1 vatten och under sommaren ofatst camelbacken med sportdryck (alt vatten om det är ett kort långpass) Ibland brukar jag ha med mig nån energibar, typ runekaka, iaf om passen är upp mot 30km så snart är det dags att börja med det igen :)

    Bra jobbat idag också!

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå hört Lance i mitt öra efter det längsta passet. Jättecoolt :D

    SvaraRadera
  4. Dag före passet:Jag laddar med bra mat.
    Före passet: bra frukost/lunch med lite extra kolhydrater.
    Under passet: vatten och gel (1 eller 2 st)

    kramis.

    SvaraRadera