söndag 11 januari 2009

Lååååååååångsam löpning


Jag tänkte jag skulle testa maffeträning och samtidigt springa med pulsklocka vilket jag inte gjort tidigare. Jag ställde in zon 1 på 117-136 i puls. Det var inte lätt att hålla det tempot ska jag säga. Speciellt första kilometrarna då pulsklockan hoppade upp och ned (upp till 189???) och jag höll på att ge upp. Det kändes så konstigt att jogga i gångfart men så småningom var det rätt skönt tempo och jag märkte att jag kunde öka farten och fortfarande hålla pulsen. Det blev ett långt pass, mycket långsamt. Tyvärr fick jag ont i vänster trampdyna/tårna på slutet plus att mina hälsenor molade. Inte bra. Körde en rejäl strech och tog en magnesiumbrus för att stärka musklerna och senorna. Brustabletterna är något jag testar nu efter mina löppass för att se om jag får mindre träningsvärk. Igår kväll var jag dock fruktansvärt stel och hade ont överallt vilket jag tyckte var konstigt efter det långsamma passet. I och för sig var det längre distans än vad jag brukar springa.
Jag är lite kluven till fortsatt maffeträning ffa om jag inte får kombinera den med fartlek eller tempoträning överhuvudtaget. I så fall ska jag snäva till puslintervallet och köra ex 130-142. Tips mottages tacksamt av er som har bra erfarenhet av sådan träning.

Distans: 12 K
Tid: 1:22:30 min
Tempo: skalman = 6:51
Medelpuls: 132

6 kommentarer:

  1. Alltså. Jag är väl den siste som skall ge tips om löpning eftersom det var typ tjugo år sedan jag sprang på allvar. Men jag körde något liknande en gång. Jag och min kompis luffade in till göteborg och tillbaka från Mölndal (ca 2-3 mil?. Jag fick fruktansvärt ont i bl.a. höfterna och vaderna. Jag tror det beror på att jag sprang med för korta steg. Man får ju liksom aldrig sträcka ut ordentligt. Kan det vara så???
    Som sagt... jag skall ju inte ge råd om löpning...

    SvaraRadera
  2. Arj: intressant teori. Det kan nog stämma. Men jag ska höja pulstaket nästa gång och då förhoppningsvis kan jag tag ut steget bättre. Tack!

    SvaraRadera
  3. Vanesak. Springer du ett tempo du inte är van att springa i så ser ditt löpsteg inte heller ut som vanligt. Men det tar sig med tider. Tar några gånger innan kroppen vänjer om sig. Själv la jag ner Maffe trots att jag fick grymma resultat då jag tyckte det blev tråkigt i längden att bara snigla på :)

    SvaraRadera
  4. Linda: berätta mer om dina resultat med Maffetone metoden, jättenyfiken! Kul att du hittade hit förresten.

    SvaraRadera
  5. Väldans vad alla testar den där maffemetoden nuförtiden :) Själv är jag lite skeptiskt.. ok att de flesta bör bli bättre på att springa de lätta passen långsamt och de hårda passen snabbare.. men att hela tiden springa långsamt, kan man verkligen bli bättre (=snabbare) då??

    SvaraRadera
  6. Andrea: det finns ju så många olika "metoder" inom allt. Här är tanken att man ska bara springa långsamt i typ 3-4 månader för att musklerna ska få jobba aerobt... Som med alla metoder...blir jag oxå skeptisk så jag varierar!

    SvaraRadera