torsdag 15 januari 2009

Funktionellt med Jillian Michaels

Jillian Michaels, känd från bl a Biggest Looser
Nytt för mig och år 2008 var att jag lärde mig vikten av sk funktionella övningar. Dvs övningar som engagerar många muskelgrupper, stora muskelgrupper oftast. Tidigare när jag gick på gym isolerade jag musklerna och tränade de var för sig - biceps, triceps, rak magmuskel, kappmuskel, vadmuskel etc. Nu isolerar jag bara vaden när jag kör tåhävningar - löparens "måste"-styrketräning. Resten är funktionella övningar.
Idag blev det ett härligt hemmapass. Hantlar samt boll plockades fram.
Inspiration hämtade jag från denna videoklipp. Rekommenderas varmt - tidsbesparande träning!

4x10 tåhävningar
30+20+20+20+20 armhävningar
hot stepping 10 på varje ben
3x10 omvänd squat
5x2 plankvarianter på varje arm
15 on your mark på varje ben
3x10 take a bow
5 st powerpike (armhävning med boll + rulla upp rumpa! WOW! den var svår!)

Resultat: helt skakig i benen = effektiv träning. Jag blir alltid så glad när jag hittar nya övningar!
Tack Olga - min stora inspirationskälla!

9 kommentarer:

  1. Fattar att du är darrig. Själv har jag verkligen fastnat för PULS-träning och station intensiv. Stationen är jag totalslut efter. Riktigt roligt!

    SvaraRadera
  2. Duktig du var med styrkan. Jag borde men vill inte!

    SvaraRadera
  3. Arj: vad är station intensiv? Jag gick på cirkeljympa tidigare och det var jättekul även om det var stenhårt!

    Anna: För mig är det viktigt med styrkan då jag har småbarn att bära på + ett helt stillasittande jobb. Min hållning har blivit så mkt bättre sedan jag börjat styrketräna regelbundet!

    SvaraRadera
  4. Ha, precis vad jag behöver!! Jag plankar rakt av och kör det passet med start ikväll :D

    SvaraRadera
  5. powerpike (äntligen har jag ett annat namn än "kryp ihop på boll"!) är en kanonövning! Gillar också funktionella övningar, både musklerna och flåset får en rejäl skjuts! Och det innebär i praktiken effektivare träning =)

    SvaraRadera
  6. Du är riktigt duktig med styrketräningen!
    Och armhävningarna är du ju grym på!
    Jag försöker lite med styrka, men vill träna det mer.
    Men som du vet DR. Magdalena så är inte höften vad den ska vara...
    När jag kör situps så skriker jag nästan rakt ut för att det gör så ont!
    Har du något recept?
    Grannarna tror att jag är värsta hingsten :)
    Om jag kunde springa som en sån skulle jag vara glad.

    SvaraRadera
  7. Ruth: välkommen hit, kul med fler som gillar funktionellt. Kan rekommendera Olgas sida för fler tips.

    Janne: tack för förfrågan. Svårt att säga. Var exakt gör det ont? Skinkan, utsida av höften, ljumsken? Du bor ju i Sumpan, då är det inte långt till Råsundas Idrottsklinike. Där är de superbra på idrottsskador mm, Kankse kan de hjälpa dig?

    SvaraRadera
  8. Jag tror oxå på att köra mycket funktionella övningar blandat med basövningar då.
    Va bra att du även hittat nöjet med hemmaträning. Kan tänka mig att det passar en småbarnsmamma bra. Jag skulle inte få nåt vettigt gjort på vardagsrummsgolvet.

    SvaraRadera
  9. Du kan kolla in en bild på min blogg där jag försöker att förklara var det gör ont. Men som du säger så ska jag nog ta kontakt med idrottskliniken!
    Tack för tipset!

    SvaraRadera