måndag 12 januari 2009

Intervaller

Idag var det premiär för intervallträning på nytt sätt - med sk "femhundringar" som var lite längre än så. Det blåste storm ute vilket märks på rep 1 3 samt 5 som blev lite långsammare. Jag var så slut i benen efter detta att jag halverade min nerjogg. Jag ville bara hem. Det här var inte kul på något sätt, kändes som nödvändigt ont för att bli snabbare. Kanske att det känns annorlunda när jag kört 3-4 ggr. Tänkte köra en sån intervall 1 gång var 10:e dag till att börja med sedan 1 g/vecka.

Sträcka Distans Tid Snitttid

Uppjogg 2,2 km 12:07 5:30
Rep 1 560 m 02:35 4:37
Rep 2 560 m 02:29 4:26
Rep 3 560 m 02:37 4:40
Rep 4 560 m 02:28 4:24
Rep 5 560 m 02:29 4:26
Nerjogg 750 m 04:31 6:01

5 kommentarer:

  1. Intervallträning skall inte vara roligt. Det skall vara kräkjobbigt, tufft och så hemskt att man aldrig i livet vill göra om det. Förrän det gått några timmar och du hämtat dig lite. Då blir det en utmaning att göra om det! När du vet hur kräkjobigt det är...

    SvaraRadera
  2. Bra, bra, bra! Men det blir lättare nästa gång;)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat tjejen!!! Som Ryssen skriver så ska det vara en nära-döden-upplevelse. Eller, kanske inte riktigt så illa, bara nästan:). Jag föredrar faktiskt backintervaller. Tycker jag känns lättare mentalt. Sen får man en skön backe att lufsa nerför sen. Jag brukar hinna glömma "smärtan" på vägen ner, och längta lite tills det är dax att vända om. Men variation av båda e väl det bästa :D

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Det är tungt med intervaller, men det ger ju så mycket. Annars hade man väl aldrig kört dem.
    Låter vettigt att du startar med att springa dem var 10:e dag och sedan en gång i veckan...
    Lätt att man kör för ofta när man sätter igång och sedan lägger av. (egen erfarenhet)
    Fortsätt så!

    SvaraRadera
  5. Arj: haha, det stämmer. Redan timmen efter var jag peppad till att köra nästa intervallträning!

    Lena: hoppas det. Du kör ju intervall from hell så du vet!

    Carro: tar det lugnt med backträning nu pga mina ömma hälsenor!

    Janne: vad bra att mitt upplägget får godkänt. Jag vill ju inte tröttna bara och hman i vanliga lunket. Jag ahr ju mitt mil-mål i sikte!

    SvaraRadera