måndag 20 april 2009

Träningsplanering

Insikten om att planering är A och O för att lyckas och nå ett mål sitter numera djupt rotad i mig. Varje söndagkväll sitter jag och planerar kommande veckans pass och under veckan genomför jag dessa, ibland med små ändringar av innehållet alt byter dag. Förut tog jag dagen som den kom och oftast kunde jag snacka bort min träning: "det blåser motvind, det är för kallt, jag är för trött, jag har för mycket att göra". Jag hade läst i flera år tips att man ska planera in egentid och träning i kalendern men det hade liksom inte "landat i mig". För saker måste landa i en för att man ska få ett skjuts framåt mot målet. Det förvånar mig numera nästan varje dag när jag via jobbet möter personer som vill gå ner i vikt och vid närmare intervju så visar det sig att de är HELT oförberedda, inte vet hur de ska göra och lägga upp det hela och ofta inte vet vad de ens har för mål! Upprörande...hihhi, sånt är numera en sån självklarhet för mig att jag blir bara häpen över detta. Men där kommer jag in i bilden och har en tacksam uppgift att hjälpa till med lite struktur.

Därför kanske ni blir nu häpna att jag först idag kommit fram till att jag måste även planera in min mentala träning och personliga utveckling i veckoschemat. Annars blir mina träningsfria kvällar bara spenderade framför datorn eller genom hushållssysslor och träna pannbenet skjuts upp till obestämd tid. Jag skäms att jag inte kommit på detta tidigare. Och planera in måste jag göra för jag har ingen annan tid än just dessa 2 timmar kvällstid någon gång i veckan att ägna mig åt detta. I julas fick jag i julklapp Ola Schenströms bok "Mindfulness i vardagen" och trots att den är bra och jag vill gärna lära mig att vara mindful så har jag bara läst ett par kapitel i den. SÅ nu ska jag planera in en kväll i veckan just för att läsa den, kanske läsa den här, kanske göra lite sånt eller bara ägna mig åt att göra lite hemma-spa vilket kanske inte är så mycket mentalträning men väl utvecklande!

Så vad har jag gjort ikväll, undrar ni? Jo, jag har dels funderat ut det som ni precis läst och sen har jag läst en artikel i en gammal Amelia en prestera mindre guide som tyvärr inte gav några AHA-upplevelser. Jag ska nu sätta mig ner och fundera på vad jag vill göra på mina "mentala" träningspass. Förslag?

6 kommentarer:

  1. Vem behöver en bok när man kan läsa allt bra du har att skriva? ;)

    Och jag ansluter mig till de andra...Du är verkligen bäst på att vara DU!

    Håller på dig!

    SvaraRadera
  2. Läste den där artikeln i Amelia och kände igen mig som en prestationsprincessa. Åtminstone den effekten hade den på mig att jag insåg att jag verkligen inte vill vara en sån. (fast det visste jag nog innan) Att planera in mindfulness var ingen dum ide!!!!

    SvaraRadera
  3. Lite meditation och andning kanske?
    Läs "Våga Yoga" av Josephine Selander.
    Har just addat dig på min blogglista, du skriver tankvärda grejer.
    /Helle

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Janne. Bra skrivet, speciellt för en småbarnsmorsa som borde varva ner med eftertanke istället för att bara köra på.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte några tips, men jag kommer att hålla mig updaterad på svaren här, för jag vill också ha tips!

    Vad bra att du koncentrerar dig på att göra just ditt liv njutbart!

    SvaraRadera
  6. Janne: tack. Böcker och bloggar är ju bra som inspirationskälla!

    Pain: samma här. Enda bra var Alexandras råd att i början av relation inte anstränga sig utan säga att man inte kan städa, laga mat mm.

    Helle: vad kul att du hittat hit, välkommen. Roligt att du hittar tänkvärda saker, det gör mig mycket glad!

    Anna: tack. Det är ju så lätt att bara köra på. Ibland behöver hjärnan nya spår...likosm fötterna!

    Snorkis: jag ska försöka beskriva vad jag "gör" på mina mentala pass. Jag blev inspirerad av dig till dagens kortintervall! Tack!

    SvaraRadera