måndag 13 april 2009

Långpass

Idag var det dax för långpass i min mening. Jag skriver så för de flesta som har löparbloggar tränar för maran eller ultralopp och deras långpass är låååååååååååååååååååånga!
För knappt 4 månader sedan sprang jag som längst 6 kilometer; efter nyår ökade jag på träningsmängden och kom uppåt milen eller 2,5 mil i veckan. Idag sprang jag längsta rundan hittills - 14,3 km! Yeah! Som vanligt hade jag komma-ut- och-löpa-långt-ångest men den försvann så fort jag var på andra sidan ytterdörren. Vädret var perfekt - plus 6 grader och mulet. Jag såg riktigt proffsig ut men mina funktionskläder och det nya vätskebältet. Sportaffärerna går inte back på mig i alla fall, jag önskar jag kunde spendera lika mycket pengar på vanliga kläder oxå men det kanske kommer om jag börjar se jobbet som ett träningspass.
Jag tog en fin runda på våra landsvägar i Roslagen. Tog det väldigt lugnt i början på den flacka biten, en obligatorisk kisspaus efter 3 km (alltid på samma ställe!) och sedan var det dax för den nya vägen. Den visade sig vara mer kuperad än jag trodde, men med lite hjälp av vatten tog jag mig igenom även den biten. Mina hälsenor känner jag inte av längre men istället är det ett ställe på utsidan nedom högra knät som gör lite ont ibland; jag tror att det är dax att införskaffa nya dojjor faktiskt innan jag får ett fulminant löparknä! Jag börjar märka av att detta är mitt 40:e år på jorden - efter gårdagens trädgårdsarbete värkte det lite i ryggslutet och även till vänster i bröstryggen vilket gjorde att löpningen kändes allt annat än smidig. Men det gick och faktiskt efter att ha passerat milen kände jag att steget satt och jag kunde öka tempot något! Och jag överlevde, det var det viktigaste, eller rättare sagt - att jag slapp ringa hem och be att bli upplockad någonstans mitt i rundan!
Efter 3 timmar kände jag mig otroligt trött vilket var ovanligt. Allt som oftast blir jag pigg av mina löparpass, det är Piratfarsan som alltid blir trött och undrar om det är en myt att man blir pigg av träning. Idag somnade jag en stund på soffan, utmattad. Har det varit för mycket de sista dagarna - Kolmården, magsjuka, för lite sömn, trädgårdsarbete eller var det bara ett resultat av långpasset? Brukar ni bli pigga efter era långpass?
Nu sitter jag och planerar in min träningsvecka och nästa långpass!

2 kommentarer:

  1. Vad bra du kunde gå ut och sprang mycket. Ja, du har det rätt. För oss är ett långpass men inte för de som tränar till maran eller ultralopp.
    Men visst var vi duktiga igår?

    Ang BBC.. tack för din erbjudan. Jag vet inte än hur ska jag göra. Men jag återkommer snart!

    Ha en bra dag. Kram.

    SvaraRadera
  2. Coyntha: vi är jätteduktiga. Jättefina bilder från din runda! Jag ska försöka fota någon gång jag med!

    SvaraRadera