tisdag 28 april 2009

Dagens yoga


Idag blev det en rask timmeslång kvällspromenad som genererade en hel del steg!
Uppfriskande. Sedan fick jag hjälp av min granne, som går på yoga varje vecka via jobbet, att göra Solhälsningen, Duvan, Katten, Hunden... ja, det var inte några fler djur vad jag minns!

Det finns ju massvis av asanas + att det verkar finnas olika sätt att göra de på för att inte nämna andningen. Stressande för en rookie men jag tar det lugnt. Jag tänkte köra solhälsningen varje morgon + lite andning. Har kollat på Youtube som är en fantastisk lärokälla den sk ujjayi andningen och kommit fram till att det är ju den andning jag automatiskt kört i många år när jag mediterat, tränat kampssport och gjort tai-ji. Inget konstigt med andra ord. Just nu i alla fall för jag har en ödmjukhet och vet att som nybörjade tror man att man greppar SÅ mycket av det nya! ;o) Ytan mot okunskapen är ju så liten som den lilla kunskap man besitter så här i början.

För att inte köra igång med för mycket blir det alltså en övning åt gången tills jag känner att jag har flyt i den och då lägger jag på nästa. Risken är annars att jag ska göra ambitiöst ett helt program vilket slutar med att jag har en bok öppen, gör allt halvhjärtat mm. Jag lär av mina tidigare misstag. Jag är ju ivrig av min natur.... och har lätt för att slarva.

Jag väntar med spänning på några DVD:s och en yogabok jag beställt. Har idag sneglat lite på yogamattor men det kan vänta ett tag. Sen har jag hittat ett ställe som har intesivkurser och som verkar bra, kanske något efter sommaren om yogaivern håller i sig?
En fråga till er som är mer yogavana: ska jag värma upp på något sätt före Solhälsningen? På bilden ovan ser man att hon kör ett ben åt gången bakåt medan i en del instruktioner hoppar de bakåt istället. Vilket är bäst i början?

5 kommentarer:

  1. Solhälsningen är uppvärmning men annars värmer ujjayi andningen upp kroppen. Jag tycker att hela min kropp blir varm när jag sitter och andas en stund.

    SvaraRadera
  2. Åh, du kommer bli lika yogafrälst som jag. yoga och löpning är verkligen en bra kombo!

    SvaraRadera
  3. Pain skriver så rätt om uppvärmnintgen.
    Kul att du är på gång.
    Glöm inte att yoga är ett sätt att leva, det är att hitta "den du är" föreningen mellan det mentala och din kropp.
    Det är ej träning i första hand. Bra att satsa på solisarna ett tag så ser du vad det ger. Integrera andningen. Här är ett youtubeklipp på suryanamaskara A :http://www.youtube.com/watch?v=wVbkNK2rrvc&feature=channel
    OCH här är B
    http://www.youtube.com/watch?v=gZbfQAMut9g&feature=channel

    anna

    SvaraRadera
  4. och just det. Ta ett steg bakåt, inte hoppa än.
    Tänk på att förankra och grunda fötterna och händerna hela tiden i golvet/mattan.

    SvaraRadera
  5. Pain: tack, nu vet jag att det är bra uppvärming. Det känner jag. OCh så har jag fattat varför man ska skölja näsan innan yoga - jag blir så snorig!

    Andrea: vad kul att även du gillar yoga. Instuerar du? Vilken yoga gör du?

    annayoga: tack, bra videos! Jag köra nu bara A än så länge.
    Det jag vill få ut av yogan (om man kan säga så) är just en inre alugn och ro och ffa acceptans av mig som jag är. Styrka och vighet är bonus!

    SvaraRadera