onsdag 22 april 2009

Att följa sin cykel


I senaste numret av Topphälsa fanns det en artikel om PMS, hur man kan lindra besvären mm. De hade ett uppslag som handlade om hur man ska träna under olika faser i menscykeln. Deras rekommendation var att träna högintensivt under den första veckan (då man har mens) för att lindra ev mensvärk gm endorfinerna samtidigt som man skulle tänka på att fylla på järnförråden! Kan hålla med om detta. Sen var det blabla träning 3 gånger i veckan, varierat blabla. Det intressanta var veckan före mens - då skulle man ta det lugnt dvs köra medelintensivt för att immunförsvaret var nedsatt och tog man ut sig kunde man åka på förkylningar mm. Det var nåt nytt. Jag tänker inte mycket på hur gör ska träna i relation till var jag befinner mig i menscykeln annat än att jag funderat att det borde vara rena EPO-kuren att varje månad tappas på lite blod, förutsatt att det stimulerar benmärgen att bilda nya blodkroppar. När jag växte upp, på den östliga sidan av järnridå, så sprang vi gärna till gympalärare inför våra könsdelade gymanatiklektioner och viskade att det var "den veckan på månaden" och då slapp vi vara med. För gympan var inget vi längtade efter. Medan pojkarna fick vara ute och spela fotboll höll vi på med balett(!)steg och i allra bästaste fall fick vi spela handboll en stund! Jag har väldigt dimmina minnen, dock inga lustfyllda, av gympan i skolan.
Hur gör ni tjejer när ni tränar - tar nu hänsyn till "lingonveckan"? Ser ni skillnad på er prestation under menscykeln olika faser? Nyfiken....

5 kommentarer:

  1. Jag har knappt någon lingonvecka, bara 2-3 sparsamma dagar. Känner mig lite vätskeansamlad veckan före men inget som egentligen förändrar mitt träningsupplägg.
    Kanske andra tjejer kan svara för vad som är normalt ;)
    /Helle

    SvaraRadera
  2. Nja, jag planerar nog inte träning efter veckan, men eftersom jag alltid tränar på känsla, kan det hända att det automatiskt blir mer lågintensivt, alltså inte intervaller etc. Precis tvärtemot vad man borde göra alltså.

    Kan vara något att hålla i minnet det att man har sämre immunförsvar veckan innan!

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig som starkast just då och fixar typ allt. Yoga får man ju egentligen inte göra just den veckan.........åtminstone inga asanas där man står upp och ner har jag just lärt mig !!

    SvaraRadera
  4. Tack, det är roligt med magen. Lingonveckan slipper jag ju för tillfället även om hormonerna spökar på av bara den :)

    SvaraRadera
  5. Nej det är inget jag tar hänsyn till. Kanske omedvetet som Snorkis skriver men inte annars. Känns lite för flummigt för mig :)

    SvaraRadera