onsdag 15 april 2009

Är det naturligt att springa?

Det finns säkert många åsikter i denna fråga där en del vill påstå att löpning är skadligt. Men jag vill påstå att för mig är löpning naturligt och jag befästs i detta ju mer jag springer. Jag märker hur kroppen själv anpassar hastigheten efter dagsformen, hur löpsteget justeras efter terräng och hur det mer och mer bara flyter på. FLOW alltså. Jag tänker på alla de stora etiopiska (eller andra afrikanska löpare för den delen) som sagt att de aldrig löptränat men iofs har de sprungit till och från skolan ett antal gånger per dag vilket gett ca en mara varje skoldag! Barn springer gärna och skadar sig bara om de snubblar och faller illa. Och människan har väl alltid sprungit för att ta sig fram på snabbaste sätt innan hästen blev tam och bilen uppfanns!
Vilket härligt och miljövänligt sätt att ta sig fram på egentligen! Inte undra att löpningen är en stor trend just nu! Vad trendig jag är! ;o)
Så tänkte jag och sprang till och från 4H-gården idag där jag styrketränar med grannarna. Det blev nästan 7 km löpning sammanlagt plus 35 minuter av mestadels core-övningar + styrka för armar och skuldror på gymmet. Inte en droppe bensin eller diesel förbrändes för att transportera mig till och från träningen men väl några kcal!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det känns mest naturligt att springa i nedförsbackar. Inte i uppförbackar. Man skall ju inte jobba mot gravitationen, om man säger så. Letar efter ett 10k´s motionsspår med bara nerförsbackar och hoppas kunna nå tider på under 6 min/k.
    (hihi)

    SvaraRadera
  2. Miljövänligt och perfekt! Löpträning är lycka och jag tycker att alla som inte löptränar går miste om så mycket som egentid, tankar och utmaningar bara för att nämna något.

    SvaraRadera
  3. Perfekt, då sparade du både tid, miljö, och fick ett riktigt bra pass med både styrka o kondition!

    Och naturligt sätt att röra sig; ja, det är det väl.

    SvaraRadera
  4. Vad bra. Vi borde alla göra.. jag ska börja att cyckla till träningen när jag är hemma i Åtvidaberg.
    Vi måste hjälpa miljön!

    Ha ha, jag gillade vad du skrev om vad trendig du är! :)

    Grattis för minuset i vågen igår!

    * kram *

    SvaraRadera
  5. Hejsan trendiga tjejen!Och du är miljövänlig och naturlig också, härliga egenskaper :)

    Håller med om att det är naturligt att springa i naturen. Även om jag för tillfället är onaturlig själv.

    Men när jag är skadefri så vill jag vara lika naturlig och trendig som du är ;)

    SvaraRadera