fredag 6 mars 2009

Progressiva intervaller

Gör en lite npaus i Let´s Dance- tittandet för självklart måste jag skriva lite om dagens träning. Det ingick ju i mitt nyårslöfte at köra lite mer varierad träning med bl a fartträning (lite hatträning med tanke på att jag inte gillar att pressa mig till max). Nu var det ett tag sedan jag körde intervaller så på dagens schema stod "progressiva intervaller". Låter avancerat men är egentligen en fartträning tagen ur Body For Life konceptet. Det är ca 20 minuters träning som går ut på att stegra farten:

nivå 5: 1 min
nivå 6: 1 min
nivå 7: 1 min
nivår 8: 1 min
nivå 9: 1 min
sedan upprepar man nivå 6-9 ytterligare 3-4 ggr och avslutar med 1 min nivå 10 för att sedan varva ner med 1-2 minuter nivå 5.
Nivå är alltså ansträngnignsgrad (inte alltid lätt att bedöma om man inte har en avancerad pulsklocka men jag kör på känn i benen) och skalan är 1-10.

Jag värmde upp i 1,5 km och körde sedan 4½ såna repetitioner och My God - jag fick känna att jag lever eller rättare sagt att jag har ben! Sånt pass är inte alltid så bra att köra med träningsvärk efter ett tungt benpass på gymmet i förrigår! Men det gick och som alltid efter ett tungt pass kände jag mig upprymd och glad!
Mer om Body for Life kan ni läsa på Makens blogg.

Och nu är det fredag och jag fortsätter med Let´s Dance och tar ett glas vin.... inte med helt lätt samvete när jag kostregistrerar!

5 kommentarer:

  1. Go Magdalena. Bra jobbat! Du är helt klart värd vinet, jag har dessutom hört att det är bra för återhämtningen:)

    SvaraRadera
  2. Ja, det stod ju i senaste Runners att ett glas är jättebra! Go Anna!

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är! Det är sån träning som ger så bra resultat! Den där ska jag testa framåt våren.

    SvaraRadera
  4. Hård träning och vin. Det låter ju som en perfekt dag :)

    SvaraRadera
  5. Mia: kul att det finns sånt som inte du testat!
    Evasleva: eller hur? Men bara på fredagar.... ;o)

    SvaraRadera