måndag 23 mars 2009

Kost eller pulver?


Jag röstar på det första - det är roligare och billigare (snåla jag). Så jag varierar min kost och efter en bra kostanalys tänker noga på vad jag äter för att prestera så bra som möjligt - det blir mycket fisk, grönt, frukt, fibrer mm. Maken tycker det är jobbigt och ointressant - han vill ha något enkelt som ger energi och höjer hans numera något dalande idrottsprestation, så han väljer pulver. Jag överraskade idag med att köpa en burk Dalblads Pharma Diet där varje portion ger 43% vassleprotein och 36 gr kolhydrater med GI värde 47 samt låg fetthalt. Det rekommenderas som mellanmål före träning men torde vara OK även som återhämtning? Eller? Det verkar vara en hel vetenskap detta. Vad är bäst som ersättning för mellanmål som han slarvar med samt återhämtning? Kan man ha ett pulver för båda ändamål? Vad rekommenderar ni? Finns det nåt bra "out there"utan att bli ruinerad? Tips emottages!

1 kommentar:

  1. Som du säger så är det inte lätt det där med "vetenskap"
    Själv kör jag med Whey-80 efter vanliga pass och Whey-100 när jag kör de där lite tuffare passen på 20-30 km.

    Så det blir inte så mycket Whey-100 nu när man är skadad. Men den är ju dyrare också, så inget ont som inte .... :)

    SvaraRadera