söndag 8 februari 2009

Kost


På sistone har det skrivits mycket om kost på de träningsbloggar jag följer. Allt från om low-carb är bra, hur man ska äta när man tränar, när man ska äta, hur man går ner i vikt etc.
Jag är imponerad av en del som är otroligt pålästa och seriösa utan att för den delen jobba med kost som ex Magda. Men jag gillar oxå alla som har en avspänd inställning till mat som Rysken.
Så var ligger sanningen? Ingen som vet, kanske att vi vet om 100 år... eller imorgon.
Det som jag tänker på är att:
- för varaktig viktnedgång finns det inga bra genvägar. Ekvationen - förbränna mer än man sätter i sig gäller och kommer alltid att gälla såvida man inte har fel på sin sköldkörtel! Det finns inga genvägar men en del farmakologiska hjälpmedel för att dämpa suget etc. Tyvärr sätter många alltför stor tilltro till dem. Visst fungerar de men de tar ju bara bort udden av problemet...
- alla är vi olika i kropp och knopp samt ffa hur vi förbrukar energi så det kan ju inte finnas ett rätt sätt att äta på. Man får vara ödmjuk. Jag är svag för socker så fullkornsprodukter och i stort sett noll tolerans på godis och dylikt är min melodi som tyvärr inte alltid är så lätt att lyssna på...
- marknadskrafter ( även politiska krafter?) styr mer än vad vi blåögda svenskar vill tro och veta. Det är lätt att pusha för den forskning som stödjer min produkt, min linje etc.
- innerst inne handlar det om att lyssna inåt - på sin kropp och på sitt sunda förnuft och satsa långsiktigt. Jag tror inte på snabba lösningar, inte på dålig mat heller. Som Magda skriver på sin blogg - om du vill äta bra, tänk om det du ska äta fanns för länge sedan. Då är det förmodligen bra mat för din kropp.
- de flesta som är intresserade av kost vill gå ner i vikt eller vara i bra form. Det jag tycker man ofta glömmer i sammanhanget är vikten av regelbunden livsföring och ffa vikten av att vaccinera sig mot stress. Känsla av stress frisätter i kroppen hormoner som bl a gör att fettet samlas på magen. Stress får oss att tröstäta, okynnesäta mm. För att inte nämna att man mår allmänt taskigt av den. Och ett bra vaccin mot stress är..... DADA!!! - träning!
- så för att sammanfatta min ståndpunkt: ät okonstlat och träna regelbundet!

3 kommentarer:

  1. Håller också med! Det verkar ju så lätt, men ändå så svårt. Balansen är nyckelordet tror jag.

    Och visst, det finns en del knas dieter, men jag tror ändå att det kan vara bra för vissa att följa ngn typ av diet (behöver inte vara i viktminskningssyfte) för att bryta en del vanor man växer in i.

    Blev lite bastu-sugen nu då jag läste ditt bastu-inlägg!

    SvaraRadera
  2. Jag har ju då blivit av med min barlast med hjälp av en diet och jag har definitivt inga planer på att gå upp i vikt igen. Däremot fixade dieten det som jag strävat efter LÄNGE att ta fram mina muskler. Tänk att de har funnits där i alla fall. Jag har tyckt att jag bara tränat och tränat och inget har hänt. Tills jag började dieta och resultatet kom fram.Sen har dieten som snorkfröken säger gett mig ett nytt och bättre perspektiv på mat. Nu tycker jag att det är så ROLIGT att laga mat!!!!

    SvaraRadera