tisdag 25 november 2008

Visdom från böcker

Genom åren har jag läst och bläddrat igenom ett ansenligt antal sk självhjälpsböcker. De står spridda i våra bokhyllor för skulle jag samla ihop dem så skulle våra gäster tro att de kommit hem till ett riktigt wacko. Haha!
Nåväl. Det står i stort sett samma saker fast beskrivna på lite olika sätt i de flesta av dem.
Men några saker har faktiskt fastnat i min hjärna. Här kommer det:
1. Man kan visualisera fram det man önskar ( från Shakti Gawain)
2. Om du ska säga nåt tänk: måste det här sägas? måste det sägas av mig? måste det sägas nu?
( från Mia T "Självkänsla nu")
3. Att inte tala dömande ex " Du är slarvig" (=dömande) mot "jag tycker att det där var slarvigt
gjort" (= min åsikt). Från Åsa Nilsonne "Vem är det som bestämmer i ditt liv".
Plus en viktig sak som jag lärt mig via min terapiutbildning sk KPT:
" Dina tankar ger upphov till vissa känslor så genom att ändra dina tankar kan du ge skapa andra mer önskvärda känslor!"

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha!! Jag hör min vän AnnCha. "Det du vill ha ska du önska dig! Och sitt inte bara å dröm, låt det bli verklighet!" Me dialekt från arjeplog/moskosel =)

    SvaraRadera
  2. Kerstin: på 70-talet var nog visualisering nåt flummigt, nu är det ju taget ffa inom irdotten!

    SvaraRadera