tisdag 4 november 2008

Det eviga plockandet

Här kan man läsa om en skitsak som lätt kan få många kvinnor att vilja vara gifta med en kvinna (om man nu ser plockandet som typiskt sånt som vi kvinnor är duktiga på).
Visst, kul med experiment att låta saker ligga framme, sluta plocka och se vad som händer efter tre veckor (jag har inte vågat) etc men det som är intressant är: VARFÖR har jag ett så starkt behov av att gå och plocka jämt och ständigt och ffa efter nattningen av kidsen när jag egentligen kan ta det lugnt? Det tar ju trots allt sin lilla tid men jag kan inte få ro i kroppen om jag inte plockat färdigt. Är det så för alla männsikor, alla kvinnor, alla tvångsmässiga perfektionister? VAD är det som driver oss - gener (kvinnor skötte samlandet i de första samhällen), uppfostran, brist på hobby?
Snälla, skicka mig på kurs hur man slutar att plocka!
Denna text har kommit till utan att jag plockat endaste dugg före! Duktigt va?

4 kommentarer:

  1. Jag fattar inte det där heller. Jag sa faktiskt till Zed igår att det dumma är att om ajg inte skulle bry mig. Bara lämna allt, så skulle han inte märka något. Jag tror inte det. Han skulle verkligen kunna bo i en grotta... "Nu är du orättvis, jag glr ju ryck ibland jag oxå". Jo, men jag gör "ryck" morgon, lunch, middag och kväll...
    Om jag vore en som gick i sömnen skulle jag bestämt göra det mitt i natten oxå.

    SvaraRadera
  2. Men jag då!Jag byter ju däck på bilen 2 gånger om året, och sen har vi ju två bilar det blir ju 4 ggr per år.. huuuuaaah.. ;-)

    Jag vet älsklingen jag skall försöka plocka också.. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att plocka. För jag står inte ut med oplockat. Sen tittar jag ju heller inte på TV så fördelningen är finfin i vår familj....

    SvaraRadera
  4. Jo tack, det där om bilen har jag oxå fått höra. Men det är väl ändå inte varje dag?! Och jag som jobbar med motorfordon håller mig långt bort från dem privat.

    Men jag fattar poängen. Jag har en kollega vars fru alltid tjatar om att han inte hjälper till hemma. Han tjatade tillbaka att hon inte hjälpte till med just däckbyte.
    Hon skyllde på att muttrarna satt för hårt... han gick ut å lossade på varje mutter och sen fick hon byta däcken =)
    Tjatet fortsatte dock. Han hjälpte inte till nog mycket med städ hemma. Då gick han och köpte en självgående dammsugare *lol* !! Störtskönt!!

    Men sen är det väl så att vi inte går under för att det är lite stökigt och lite oreda hemma. Vi är ju fler än jag som bor här. Det är ju inte så att det bara är MITT hem och att allt ska vara på MITT vis. Om jag nu vill ha det städat och fint hela tiden får jag väl skylla mig själv =)

    SvaraRadera