söndag 30 januari 2011

Långpass i solen!

Idag var det nog fler än jag som tog en löptur i fina vädret. Det var milt, soligt och när jag hörde "droppet" kändes det som vår! Det blåste lite norrifrån vilket inte gjorde så mycket för stora delar av passet, ffa de på slutet hade jag vinden i ryggen. Det stod långpass på schemat så jag laddade med sömn (det gick sådär, fick gå upp strax före 6 med sjuka Lucas) och bra frukost i engelsk stil - bacon and eggs! Sen bar det av. Hela passet gick väldigt lugnt och smidigt. Det bubblade av glädje i mig ffa när jag insåg att mina ben och kondition håller- JAG SPRANG TOTALT 15 KM UTAN ATT STANNA (ok, jag stannade någon minut för att ta detta kort). När jag sprungit närmare 13 km fick jag signalerna på vätskebrist - lite glaskupekänsla i huvudet, svårigheter att styra benen plus att det började gå sakta sakta. Så jag stannade till vid ett hus där en man var ute och bad om ett glas vatten. Jag kunde inte stannat bättre! Det visade sig att han var löpare själv och brukar åka med Runners till Portugal etc. Så medan jag fyllde på vätskan pratade vi lite om träning, löpning etc. Kul! Tänk vilka möten man är med om. Slump?

Det kändes direkt att det blev drag i benen efter några hundra meter och de sista kilometrarna hem gick finfint! Jag fixade utan problem 15 km när jag för en månad sedan klagade över 3 och kände mig tung och totalt otränad. Visserligen har jag tränat med kvalitet under januari och fått många bra tips men vad säger detta egentligen - MYCKET SITTER I HUVUDET faktiskt! Nu är självförtroendet på topp och jag börjar fila på min målbild från halvmaran i Prag - hur jag glider fram på gatorna och sedan sveper 2 stora tjeckiska öl som belöning! Yiiihhhaaaaaaaaaaa!
Hur var ditt löppass idag?

5 kommentarer:

  1. :-D Härligt!!
    Jag o dotran har åkt skidor i helgen, lördag i sol och storm, idag söndag i mulet och vindstilla, båda dagarna i temp runt nollan. Härligt det också! Och ikväll även buggat, har börjat nybörjarkurs i bugg, så grundstegen tränas och några varianter på väntstersvängar! Kul serru! Kondis behövs även här!! :-)

    SvaraRadera
  2. Det låter ju jättebra det där! Och vad är oddsen för att råka stanna vid ett hus där det bor en löpare? Bra jobbat, 15km är ju fem gånger mer än 3km! :)

    SvaraRadera
  3. Ha ha! *skrattade gott* åt sin kommentar moderkaksslash! :-)

    SvaraRadera
  4. AAJJJJJ!
    Du trampar på ömma tår. Jag har inte sprungit sedan 1/1.

    SvaraRadera
  5. Hej! :) Jag såg din kommentar på min blogg angående stenålderskost. Jag äter fortfarande stenålderskost-inspirerat. Angående vikten så vet jag inte hur det är för dig men jag tror att många som vill gå ner med kosten har en förmåga att äta alldeles för mycket frukt. Frukt är såklart nyttigt men det är lätt att äta lite för mycket. Kul med Prag! Spännande!! :)

    SvaraRadera