tisdag 1 februari 2011

Januarisammanfattning + februarimål

Precis hemkommen från ett svettigt långpass i mörkret. Långpass i min värld är just nu 14 sköna kilometer!
Dax att sammanfatta januarimånad.
Före: tung i kroppen, värk i muskler + leder vid löpning efter bara ett par kilometer, ej förmögen att ta längre pass än 7 km, svag i bålen, trött och sur och ffa uppgiven om att kunna genomföra halvmaran i Prag.
Efter: några kilo lättare, värkfri, starkare i sätet + bålen, kör utan att gå upp till 15 km, piggare, gladare, mer optimistisk inför halvmaran - taggad! Dessutom har januari 2011 varit min rekordmånad vad gäller antal löpta mil sedan jag startade registreringen hösten 2008. Det blev hela 128,1 km! Grattis till mig själv!

HUR?
Ffa genom förbättrad mental inställning - "Nu kör vi" &"Just do it" är det som gäller. Jag har vässat mitt pannben och förbjuder mig att gå i backar, vila, känna mig lite för trött för ett pass etc. 2 stora öl i svepta i Prag efter avslutad halvmara är min målbild!
Jag har kört minst 3 mil per vecka uppdelat på 3 pass. Har försökt åtminstone varannan vecka köra ett kvalitetspass med intervaller eller backträning. Sista veckorna har jag börjat med längre pass efter stöttning från Coyntha och mina kompisar i Kårstajoggers. 2-3 pass styrka i veckan - bara hemträning, funktionellt, mycket bålstabiltet och mycket kettlebells + TRX. I stort sett varje dag lite plankor. 1-2 gånger i veckan längre pass med yoga vilket ger bra strech till min stela gamla kropp!
Jag har även jobbat en del med kosten. Sockerberoende som jag är trillade jag dit ordentligt under förra året (stress, tappad fokus mm) men har nu sedan nyår kört LowCarb och senaste veckorna helt och hållet LCHF*. I början var jag trött och saknade bröd, pasta mm och ffa tyckte jag att jag inte orkade riktigt på intensivare träning men nu verkar min kropp ha vant sig och kör långpass utan problem på 2 ägg och ½ paket bacon!
Jag vet ej riktigt om LCHF* är det jag kommer att köra livet ut men just nu gör jag det och kanske så småningom drar ner lite på fettet och lägger till quinoa och liknande. Vi får se, jag är inte rigorös och ingen extremist i detta fall.

Februarimålen då?
Öka antalet kvalitetspass och fortsätta med långpass kring 15-17 km 1 gång i veckan. Fortsätta med styrka. Ladda mentalt!
Vad har ni för mål?

*LCHF= LowCarbHighFat

4 kommentarer:

  1. Super bra jobbat Magda!! Och det var bara januari!! Det kommer att gå så bra!! Du har verkligen kommit i gång.
    Mina mål? Du vet vilka jag har!! Det första är nu på lördag..... * nervös *

    kram på dig

    SvaraRadera
  2. Grattis till rekordet! Helt fantastiskt! Mitt mål under februari är mycket blygsammare; att öka löpningen till 1,5 mil/vecka....

    SvaraRadera
  3. Hur strikt kör du LHCF just nu? Tänker du gå ner i vikt med LCHf och orka springa i Prag med LCHF?
    * nyfiken igen *

    SvaraRadera
  4. BoelMaria: du har varit skadedrabbad så det är bra att köra igång försiktigt!
    Coyntha: ganska strikt. Typ 2-5 % kolhydrater per dag. Det funkar fint att springa på fett + protein just nu men skulle jag märka att det tar emot så får jag ta in lite bönor, quinoa och dylikt. Jag är inte helt LCHF som kosthållning egentligen men det är så förföriskt att inte gå hungrig och sugen! Kommer skriva lite mer om det snart! Jag har typ 6-7 kg kvar till den vikten jag hade för 1 år sedan och det är det som är målet just nu!

    SvaraRadera