måndag 3 januari 2011

Vardagsjunkie

Yes, vi är tillbax i vardagen, äntligen skulle jag vilja säga. Jag gillar vardagsrutinen och barnen behövde bli rejält trötta av lek och inte av TV-spel om man säger så.
Så hur såg denna första måndag ut detta pinfärska år?
På morgonen 15 minuter yoga - skönt att sträcka ut och mjuka upp kroppen i ett alldeles tyst hus med alla sovande. En bra start på dagen. De dagar jag startar med yoga är jag mer fokuserad och effektiv men även mer tillfreds och på ett gott humör. Så även idag.
Jobba jobba...hämta på dagis...leka med barnen...laga middag.
Här kommer en god och snabb fiskrätt som barnen skyfflade in utan problem:

Saffransfisk:
Fräs ihop i lite olja (jag använder alltid rapsolja) en hackad lök och en liten fänkål, häll i ett paket saffran och låt fräsa 1 minut. Häll på en burk krossade tomater, lite fiskbuljong, salt och peppar. Låt puttra under lock i ca 10 minuter, mosa sedan med en stavmixer, tillsätt ev lite grädde för mer krämig konsistens och lägg i tinade fiskbitar, idag hade vi 400 gr hokifilé. Låt puttra i 5 minuter. Servera med en klick ajolimajo (1 dl majonäs + 1 pressad vitlöksklyfta; för den som vill ha magrare alt går nog bra med keso el turkisk yoghurt). Servera med ris, potatismos etc.
Mums
.

Jaha, vad hände mer idag då? Efter nattning och lite datasittning som jag förlääääängde med en minut i taget (hmmm jag var nog inte så taggad för styrketräning idag) körde jag ett styrkepass i min träningskällare. 2 cirklar av MammaExpressworkout, på det lite plankor, kettlebells, vadträning och TRX. Så kämpigt men ganska nyttigt, tror jag. Snart orkar jag mer!
Nu bara lite dusch och sedan nanna. Ikväll börjar jag med en liten kort dagbok där jag kommer skriva dagens mat, sömn + träning och en lite resumé av hur kroppen och knoppen mår. Syfte - att kartlägga vad min kroppoch själ mår bra av. Får nog testa ett par tre månader om jag ska kunna se ett mönster.
Har ni gjort nåt sånt?

För er som vill testa TRX kommer här en video med basövningar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar