fredag 29 januari 2010

Träning för kattägare


Hemkommen från gymmet insåg jag att man egentligen kan träna det mesta i styrkeväg hemma. En påse kattsand á 5 kg är en perfekt kettlebell och med två stycken i var hand kan man träna utfall och det mesta av överkroppsstyrkan. OBS! Detta är INTE kattsandsreklam! ;o)

Det är en skön känsla fredagkväll efter träning - kroppen är matt, det värker lite här och där, överläppen smakar fortfarande lite salt efter all svett som runnit i ansiktet och jag är glad över att arbetsveckan är slut och jag kan mysa med barnen.
Det började dock inte så bra. När jag kom till gymmet hade jag en plan på att köra intervaller på löpband och sedan styrkan. Men löpbanden var ockuperade av två fjortisar som gick i lugnt tempo och läste skvallertidningar! Grrrrr..... Borde förbjudas tänkte jag först och tänkte allvarligt på att säga upp medlemskapet där. Men jag lugnade ner mig, körde lite trappmaskin och rodd och sedan ett bra funktionellt pass med betoning överkropp. Och så blev löpbandet ledigt och jag kunde inte låta bli. 1,5 km uppgjogg i 5:30 sedan 3,4 km med 200 metersintervaller ( en i 4:30 och sedan en 5:30 osv), avslut med 500 meter nedjogg i 5:00 tempo. Sammanlagt 5 km. Inte mycket i distans men ett bra kvalitetspass. Jag var helt slut efteråt och glad över att jag vann över min olust till löpbandet som nästan fick mig att stänga av det i början! Men jag längtar ut till spåret!

Ha en skön helg!

4 kommentarer:

  1. En fredag utan träning..huvaligen :(
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Låter som ett bra pass. Och fredagskänslan blir speciell... vad jag minns.

    SvaraRadera
  3. Det borde förbjudas... Och tänk vad kattens prylar kommer till användning. Nu använder du kattsand!
    Snart blir det väl SPINNING också... ;)

    Bra jobbat på löpbandet!
    Och visst längtar vi ut till spåret.

    SvaraRadera
  4. Åh jag saknar fredagsträningen som jag och mannen brukade göra förut. Det var verkligen en så bra början på helgen!

    SvaraRadera