måndag 4 januari 2010

Sammanfattning 2009

Det är tredje gången idag som jag skriver denna rubrik utan att fortsätta med inlägget för att istället göra något annat. Tecken på tillbakablicksångest? Jag har ju problem med separationer så det är även svårt i detta fall även om 2009 varit ett bra år ur många synpunkter inte minst träningsmässigt. Det som var nytt var att jag började med Ashtanga yoga samt att jag körde mer kvalitetspass i löpningen. Jag blev ingen riktig vän med pulsklockan men det blev en del tempopass, olika intervaller, fartlek mm. Min lilla styrkaträningsgrupp skaffade en riktig PT vilket gav mer kvalitet i styrketräningen. Så här efteråt så kan jag säga att all träning under året gjorde mig starkare och segare. Och piggare samt gladare! men oxå lite mer fast vid datorn och ibland för oflexibel med målsättningar mm.
Här kommer en kort resumé:

Januari: nya mål med löpningen - utökar min veckodistans till 2,5 mil, springer längre än 5 km och börjar med intervallträning. Samtidigt är jag duktig med styrkepass á la funktionellt hemma på kvällarna.

Februari: Löpningen flyter på likaså styrketräningen. Jag påbörjar en viktutmaning: att gå ner 5 kg till sista maj och det går sådär. Det blir en del straffrundor så att säga. Lilla diktatorn fyller 1 år och börjar sova bättre.

Mars: jag vurpar under ett löppass men trots mina höga ålder bryter ingen lårbenshals. Började styrketräna med mina grannar på 4H gården - kul. Viktutmaningen fortsätter med måttliga resultat och desto mindre motivation. PB på Premiärmilen 54:43!

April: Våren kommer och allt vänder. Stegtävling på jobbet. Kräksjuka. Solig påsk. Springer mitt första långpass på dryga 14 km och blir jättetrött efteråt men ändå taggad. BBC - en riktig höjdpunkt inte minst då jag får träffa Coyntha, Annax2, Malin, Sofy, Andrea, Nilla och många många fler. Vilken gemenskap. Blir yoga-tagen och börjar träna på egen hand.

Maj: fortsätter med yogan varje morgon och lägger till ett pass på kvällen. Upptäcker hur stel jag är. Fortsätter att utöka mina pass: nu är det 3 mil i veckan och solidariskt kör jag halvmara när Coyntha springer Göteborgsvarvet. Får hjälp av Orka-Mera-Anna med kosten vilket ger en kick.

Juni: gräspollenallergin slår till och jag blir megatrött och har svårt att prestera i löpningen men knegar på. En kär granne lämnar över till en annan värld.

Juli: underbar semester i Jämland med självskrivna backintervaller! Varmt vilket inte gör det hela lättare. Det lossnar i yogan. Jag deltar i vår bloggbaserad bokcirkel. Mycket bad.

Augusti: besöker mamma i Warszawa. Köper nya löparskor. Springer Midnattsloppet som känns bra trots ingen PB. Träffar Coyntha med man, en höjdpunkt. Hela månaden kör jag målmedvetet med intervaller även de dryga tusingarna för att bli snabbare. Lyckas med PB på Tjejmilen: 51:39. Nu är det nära. Blir helt såld på kajak efter en kurs i skärgården.
Börjar PT-gruppträning. Storkillen fyller 5 år.

September: svamplycka. Svininfluensa = mycket på jobbet. Men det bästa av allt (förutom att jag börjar på en yogaklass!) - Lidingöloppet 15 km - ett underbart lopp om än jobbigt. Träffar Janne - en glad prick!

Oktober: Piratfarsan fyller 40 år, stor fest hemma. Börjar springa i terrängspåret bakom Vallentuna IP- det blir en fredagsvana som jag ser fram emot hela veckan. Kör nu 3 månaders viloperiod i löpning dvs inga kvalitetspass. Börjar tisdagsjogga med en granne! Bloggen fyller 1 år!

November: vintertröttheten och mörkret kommer. Jag har svårt att gå upp på morgonen, är trött för det mesta. Mycket på jobbet. Förkylningar vilket gör att jag missar en del springpass.
Yogan är ljuset i mörkret.
Börjar med små hälsosamma veckoutmaningar.

December: mycket kretsar kring jul och min 40:e födelsedag. Åter problem med förkylningar vilket jag tolkar som tecken på överbelastning och stress. Drar ner på tempot lite.

Tack för att ni hängde med under året!

Imorgon kommer om mina mål och önskningar 2010!

4 kommentarer:

  1. Intressant läsning, jag är minst sagt impad över att du kommer ihåg allt. :-)

    SvaraRadera
  2. Kul läsning! Ser fram mot 2010 års mål :)

    SvaraRadera
  3. Att du kommer ihåg! Imponerande läsning, speciellt med tanke på att du har så små barn och jobbar. Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra år du hade Magda!!
    Det var jättekul att träffa och träna med dig!
    Mer ska det vara i år eller hur?
    Jag ser fram mot dina mål för 2010.
    Kram

    SvaraRadera