torsdag 7 januari 2010

Blir man piggare av träning?


"Jo, tjena" som Piratfarsan brukar svara på den frågan. Han tycker det är en stor lögn bara för att han tar ut sig till 150% varje gång han tränar vare sig det är löpning eller styrketräning. Men på det stora hela har vi nog blivit piggare - hur skulle vi annars orka jobba, underhålla 2 förskolebarn och dessutom sitta uppe på kvällarna vid datorn? ;o)
Blir du pigg av träning?
Dock kan jag erkänna att de gånger jag tagit ut mig på träningen rejält så har jag varit mör och dåsig och ofta somnat vid nattningen. Så blev det idag när jag premiärtränade på Träningscentret i Vallentuna. Ja, det är så fasligt kallt och halt ute att jag inte fått till någon löpträning de sista dagarna och dessutom vill jag nu träna direkt efter jobbet för att frigöra lite mer tid på kvällarna. Fördelen med Träningscentret är att den fina terrängbanan med elljusspår börjar precis 50 meter bakom så vill jag inte springa på löpband kan jag alltid bege mig dit! Bra va? Men lite anpassning krävs...
Alltså - jag har inte satt min fot på ett gym bland folk (våra 4H-träningspass räknas mer som egenträning i källarlokal med några grannar...) på väldigt många år om man inte räknar BBC våren 2009. Nu har jag i alla fall lite presentabla träningskläder men till min fasa upptäckte jag i omklädningsrummet att benen var orakade! Det är säkert ingen som märker nåt men jag ska nog raka dem för... hmm... mindre luftmotstånd eller nåt!
Jag hade lite löpning på schemat idag och det blev drygt 4 km uppjogg ( ca 25 minuter), sedan 20 minuter progressiva intervaller och några minuter nerjogg. Sammanlagt lite drygt 45 minuter och lite drygt 8 kilometer. Sedan lite styrketräning, mest för att testa maskinerna och se vilka vikter som finns etc för vi tränade på 4H igår. Hemma igen vid 17 - underbart! Men mör och trött som f**n måste jag säga och jag ska sitta uppe lite till för jag har surdeg på jäsning.
Känner mig nöjd - detta kan jag köra 2 ggr/veckan efter jobbet och komplettera med 1-2 löppass hemma ute. Yoga på morgonen och från vecka 3 på måndagkvällar. Jag frigör en del kvällar - som jag ska försöka göra något vettigt av - inte bara sitta vid datorn...
Ni som väntar på tankar och mål för 2010 - ja, ni väntar på nåt gott! Stay tuned!

6 kommentarer:

  1. Jag blir trött och dåsig timmarna efter ett pass, men så dagen efter är jag full av energi och pigg till långt in på sena kvällen;) Det här är oftast efter långpass, jag blir sådär härligt pigg och har svårt att somna:)
    Fnissade lite när jag såg din bild för igår kände jag mig som den där isbjörnen, ville bara lägga mig i nån snödriva för jag var så seg. Varför fick jag för mig att ge mig ut på långpass i bitande kyla??? ;)

    SvaraRadera
  2. ja jag tycker jag blir piggare. även om jag är trött i kroppsdelarna känner jag mig pigg och fräsch på något sätt, och med ett betydligt lättare sinne. :)

    och jag hade inte heller rakade ben på gymmet idag, tänkte att jag fick kompensera det med att springa extra snabbt på bandet så att ingen skulle hinna se benen...

    SvaraRadera
  3. Jag blir aldrig riktigt pigg av att träna på gym, kanske gör jag något fel?? Däremot blir jag superpigg av yogan, om jag lyssnar inåt och kör efter dagsformen...
    Stay bendy!

    SvaraRadera
  4. Jag är kluven till det där, ofta trött i kropp och knopp efter ett löppass, i alla fall om jag kört långt eller hårt.

    Med tre barn i ålder 3-10 år så är det dock inte så lätt att få till någon återhämtning, brukar bli en kvart framför löparbloggar som erbjuds...det kan ha något att göra med saken.

    Jag har ju iofs inget att jämföra med, tror nog jag skulle bli ännu såsigare om jag inte sprang. På vilodagar brukar jag vara pigg och sent på kvällen efter ett pass är jag ofta pigg och glad.

    SvaraRadera
  5. Du blir absolut piggare av träning. Eller pigg och pigg. Om jag ligger på en träningsdos på tio-tolv timmar i veckan är jag ju inte särskilt pigg. Speciellt om det är mycket sparkar och slag med i leken. Snarare sliten, småskadad och lider av träningsvärk. Men jag är ändå mer fokuserad, mer avslappnad och... ja, mer nöjd med mig själv. Och DET är värt mer än "pigg".

    SvaraRadera
  6. Man blir gladare och nöjd. Man känner sig så duktig!!
    Piggare? Inte direkt... man blir trött förstås. Men det är värt!
    När jag började att gyma skämdes jag över mina kläder, min kropp, min kondition mm
    Nu är jag stolt över att gyma och är nöjd med mig själv!
    Kom igen Magda.. det är värt allt vi gör!
    Mums..... jag vill ha bröd!!!
    kram

    SvaraRadera