söndag 17 januari 2010

Grön lunch


Igår var en sån där effektiv dag med städning, storhandling, bak, tvätt mm. Jag hann i alla fall klämma in 30 minuter skidåkning - gôtt för mina lungor som fick lite frisk luft.
Idag är en lugnare hemmadag. Efter 3 timmar med barnen (idag fick Piratfarsan sin skönhetssömn, det behövs!) fick det bli drygt 9 km ute. Det var tungt att springa - den lösa snön gjorde att jag gled tillbaka hela tiden och jag fick jobba rejält med benen. Kändes ungefär som att springa i sand. Tänk att moder natur ser till att jag får variationer i min vanliga löpträning.

Hemkommen mixade jag ihop en smoothie, receptet är inspirerat av Sara : mjölk, spenat, kiwi, banan, proteinpulver och en knivsudd vaniljpulver. Det var riktigt gott!
Men grönt är inte bara skönt och gott. Det är nyttigt oxå - enligt boken "Supermat" av Helena Nyblom är spenat rik på järn, folsyra, A- och C-vitamin, karotenoider samt omega3-fettsyror. Den ligger högt på den sk ORAC-listan över födoämnen med den starkaste antioxidativa förmågan! Så ät mer spenat!

2 kommentarer:

  1. Spenat ÄR överraskande ingrediens i en smoothie :D
    Glöm inte ändra min bloggadress i din länklista
    http://hellesyogatrainer.wordpress.com/

    /Helle

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte.. spenat är det enda jag aldrig nånsin äter.. tycker inte om smaken i nån form.

    Kramen

    SvaraRadera