tisdag 19 januari 2010

Möss och människor


Forskarna är klyftiga - de lät ett gäng möss springa regelbundet (inget sagt om distanser, tempo, intervallpass etc) och undersökte sedan deras hjärnor. Det visade sig att möss som löptränade hade fått nya celler i hippocampus, ett område i hjärnan som betyder mycket för minnesfunktioner. Slutsatsen blev ju självklart att löpning ger bättre minne och att konditionsträning motverkar utvecklingen av demenssjukdomar.
Eller så var det bara de urdumma mössen som lät sig tränas och deras få hjärnceller delade sig i panik! ;o)
Upplever du som tränar regelbundet att du har bättre minne, fattar beslut lättare och över lag tycker att du är klyftigare nu? Eller är det bara att du gillar ost numera?
Trots alla fantastiska forskningsresultat hoppade jag över löpträningen ikväll för jag var så sugen på att yoga. Jag längtade efter att vara stilla, grunda mig, känna inåt. Det blev ett härligt långpass!

4 kommentarer:

  1. Hm...svårt val..nja, jag tar en mus som ätit en ost! Så får det bli:) Mjjaaaooo

    SvaraRadera
  2. Känner nog ingen skillnad men med tanke på hur mycket jag glömmer vore det katastrof om jag inte sprang :)

    SvaraRadera
  3. Hmm, jag vetefasen om jag får bättre minne, men däremot tycker jag att träningen gör mig mer tydlig och mer fokuserad på vad jag vill. Så möjligen att det är enklare att fatta beslut, det kan jag nog gå med på. btw, så tror jag på att lyssna till vad kroppen vill ha för träning. Så helt rätt att byta ut löpning mot yoga. Nästa gång är det tvärtom..

    SvaraRadera
  4. Återkommer om minnet när jag
    "kommit i gång" ;-)

    SvaraRadera