onsdag 2 september 2009

Jag - en glad testlöpare

Jag och lillpiraten efter en härlig löprunda för 1 år sedan!

Det har varit si så där med löparglädjen på sistone. Mina 3 mil i veckan, för det mesta uppdelade på 3 pass har på sistone bestått av intervaller, backträning och tempolöpning i tröskelfart för att uppnå mitt mål på milen. Nu var jag ju riktigt nära i söndags och var jätteglad över resultatet men ändå innerst inne längtar jag efter en sann löparglädje. När benen trampar fram i komforttempo som små robotar, när tanken är fri och bröstet nästan sprängs av enorm glädje och då man bara älskar allt och alla. När man längtar och ser fram emot nästa pass samtidigt som man glädjes åt tröttheten och värken i duschen efteråt. Det har jag saknat på sistone. Och jag har saknat variation... i vyerna! Jag har ett antal rundor som jag varierar men man blir ju trött på att alltid se samma saker ( även om de varierar med årstiderna) och ffa att alltid veta hur banan ser ut! Jag har saknat spontana nya pass där jag inte vet ett dugg om det kommer uppförsbackar, långa rakor, väggropar att hoppa över. Jag gillar när löpningen ibland blir som en gåta!
Så nu passar jag på en gång i veckan, när jag slutar tidigt och Piratfarsan hämtar de små liven på dagis, att återupptäcka den glädjefyllda outforskade löpningen.
Förra onsdagen upptäckte jag Vallentuna IP:s löparbana och körde tusingar. Idag styrde jag kossan mot Brottby där det finns en lite IP med grus löpbana och terrängbanor. Då jag kände för att "knarka asfalt" valde jag att springa utmed olika lands- och grusvägar. Det var fantastiskt kul - nya vyer, nya backar, en regnskur som gjorde mig härligt genomblöt och svalkade ner och ffa pigga nyfikna ben som orkade hålla bra tempo trots att det stod återhämtningsjogg på schemat. Efter 6 km var jag tillbaka vid start och valde att köra 5 varv på vad jag tror är en 400 meters bana. Under sista varvet spanade jag in skylten till terrängspåren och såg med stor glädje att det finns både 5 och 10 km spår! Jag ser redan fram emot nästa onsdags löpning! Yes, glädjen och suget är tillbaka!
Dagen avslutades med 1 timmes styrketräning. Jag börjar få grymt starka ( och snygga) axlar/armar och en stenhård mage! Det ni!
Ja, just det. jag höll på att glömma! Är någon sugen på att springa 10 km (eller varför inte 20 km?) terräng som träning inför Lidingöloppet? Den 13:e september. Kolla inbjudan här! Både jag och Piratfarsan är lite lite sugna. Om ni inte ska springa kan ni ju vara barnvakter!

3 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att du får tillbaka den riktiga glädjen genom att springa som du beskriver (med spontana pass, och nya vyer). För löparglädje - det unnar man ju alla!

    SvaraRadera
  2. Jag tror löparglädjen kommer som ett brev på posten nu när du börjat testa lite nytt. Man behöver omväxling och man behöver att bara få springa som man vill ibland. Grattis till snygga axlarna och hårda magen!

    SvaraRadera
  3. Du beskriver exakt vad jag känner! Vad händer med oss? Prestationångest?

    Oj vad fin med dina snygga axlarna och fin magen!! (Avis!!)

    Jag blev sugen med inbjudan! Kanske man stanna i Stkm och springa en mil på söndag??

    Kram kram.

    SvaraRadera