torsdag 10 september 2009

I Am What I Am!

Jag har en underbar kompis , tyvärr alldeles för långt bort - ända nere i Tyskland. Vi träffades under en backpacker-resa i Asien 1992 och nu håller våra familjer en stadig om än sporadisk kontakt. Friederun (fantastiskt namn på en fantastisk person) är en otroligt glad person som sprider runt sig en våg av positiv energi genom sin utstrålning. Redan för sisådär 15 år sedan berättade hon för mig att hon varje morgon ställer sig på sin lilla studsmatta (minns ni dem?) och hoppar 5-10 minuter till sången nedan och sjunger med! Jag tyckte det var häftigt och skaffade en CD med Gloria Gaynor där låten finns och har lyssnat på den av och till under åren. Men det är först nu jag förstår texten till fullo (även om den från början handlar om en drag queen)och helt nyligen har jag utan att tänka på det börjat använda mig av den. Ni undrar hur? Jo, när jag ex genom att jämföra mig med andra (så onödigt och energikrävande) väcker negativa nedvärderande tankar om mig själv. Då börjar jag nynna på låten och vips! så är det bara glada tankar i huvudet igen och jag känner mig oerhört stark igen! Testa!
Jag vill inte kommentera texten men den till melodin banala låten har, enligt mig, en av musikvärldens mest tänkvärda texter. Handlar om acceptans och kärlek till dig själv! Min favoritrad: " I bang my own drum, some think it´s noise, I think it´s pretty!"
Så håll till godo! Fram med studmattan eller skruva upp högtalaren och hoppa runt lite medan du vrålar: "I Am What I Am!"

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Precis som du gör jag också ibland . använder musik till att stärka mig. Gloria Gaynor har ett litet rum i mitt hjärta också och då speciellt med låten I will survive!

    SvaraRadera
  2. Underbart! Tror alla skulle bli gladare om vi hoppade studsmatta till en låt vi gillade på morgnarna.. HÄRLIGT!

    Tror att det är stress och oro som gett utslag i kroppen faktiskt, men det känns som om det börjar bli bättre.. jag hoppas det i alla fall.

    Ha en härlig fredag!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken fin låt! Jag älskar Gloria Gaynors röst!
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera