söndag 30 augusti 2009

Tjejmilen

Jag vet inte om jag gillar att tävla - mycket folk, högljutt, stressigt, detta ständiga kollande på klockan för att hinna kissa och lämna in värdesaker i tid - vet inte riktigt om det är my piece of cake. Men å andra sidan så är alla tävlingar ett utmärkt tillfälle att träffa alla bloggkompisar. Idag mötte jag Coyntha, Anna, Helena och hejade som hastigast på Karin som säkert inte vet vem jag är.
Förutsättningar för dagens tävling vad så där: jag var fortfarande besviken på min tid på Midnattsloppet vilket var både positivt (hade en tid att slå) men oxå lite negativt - jag var helt enkelt rädd att om jag misslyckas så kommer jag att tappa motivationen för löpningen helt! Dessutom var jag på lite dåligt humör och trött efter gårdagens barnkalas för att inte nämna att jag var snorig och hade ätit alldeles för många kakor och för mycket tårta de senaste dagarna!
Något jag har lärt mig nu är att jag måste värma upp ca 2-3 km och det gjorde jag tillsammans med Coyntha och Anna. Sedan var det dax för sista besöket i buskarna (jag bojkottar baja-maja!) och att trängas för att gå plats i grupp 3. Jag var tyst och fokuserad, lite nervös.
Min strategi var: kör i 5-minuters tempo från start och spurta sista 2 kilometrarna. Min mantra skulle bli: "Pain is temporary, quitting is forever!"
Strax före start kände jag ett håll i högra sidan - attans, jag som inte känt det sedan gympan i gymnasiet, varför just idag?
Starten gick, jag satte på min klocka och drog iväg. Jag hade ett j***a håll i sidan fram till 6:e kilometern och försökte hålla andan, byta fot-andningsstrategi etc och till slut släppte det. Trängseln var stor vid start och strax före mål på de trånga partierna. Utan håll och trängsel tror jag att jag hade kunnat springa på 50! Och jag höll mig stenhårt till mina strategier! Det är jag så glad för! Jag var väldigt fokuserad; benen och andningen kändes bra hela vägen och jag upprepade för mig själv: " stark, snabb!"
Här är mina kilometertider som jag minns dem:
km 1: 4:50
km 2: 10:15
km 3: 15:20
km 4: 20:20
km 5: 25:30
km 6: 31:00
km 7: 36:
km 8: minns ej
km 9: 46:30
km 10: 51:39
Precis när jag passerar mål tänker jag " Jag vill inte tävla mer!" Förmodligen var jag helt slut!
Men jag hade lite svårt att hålla tårarna tillbaka! Jag hade persat och det rejält. Från 55:25 för två veckor sedan till 51:39 idag! Fantastiskt! Jag är jätteglad och jag ska ju springa Lidingöloppet om 1 månad!
F*N vad jag är BRA!
Ett tack till några tjejer som precis före start hjälpte mig att få ut en irriterande sticka från min fot!

16 kommentarer:

  1. F-n vad du är bäst! Grattis :) :)

    SvaraRadera
  2. Du är superduktig gumman.. härlig "go" i dig!!

    SvaraRadera
  3. Du rockar!!! Så roligt att du grejade det! Men så klart gjorde du det! Grattis, grattis, grattis. Jag minns när du tyckt att 10 var såååå långt;)

    SvaraRadera
  4. Tusen grattisar till en riktig fighter!!!!

    SvaraRadera
  5. ja jäklar vad bra du är!
    Stooort grattis!!

    SvaraRadera
  6. Känner du fortfarande likadant? Jag kan ha en lite liknande känsla efter ett lopp men det går snabbt över och så vill jag bara ha mer, mer, MER...

    SvaraRadera
  7. Grattis!
    Du får det verkligen att rycka i Tjejmilen-tarmen!

    SvaraRadera
  8. Härligt att läsa hela historien bakom loppet också!! :) Fascinerad över att du skriver "minns inte" på en utav kilometertiderna, mindes du resten eller???? Har du superminne?? :D Jag kommer knappt ihåg när jag ska recensera loppet hur jag sprang och hur dt kändes, haha.

    Brukar läsa om dina yogaövningar, det låter härligt. Så duktigt att komma igång själv och ta sig tiden i vardagen hemma! Jag vet inte vad det är för yoga jag kör. Jag går på pass på Friskis, så jag antar att det är någon vanlig!? Solhälsningar, hunden osv brukar vi göra iaf...

    SvaraRadera
  9. Grattis! F*N vad kul att du kunde "spöa skiten" av ditt PB.

    Och du har ett riktigt bra minne också :)

    Glad för din skull!

    SvaraRadera
  10. Vilken kanontid! Grymt bra jobbat! Jag missade dig tyvärr, men hann iaf prata en stund med Coyntha.

    SvaraRadera
  11. Tack alla för gratulationer - det känns så bra! Men nu startar jag planering och uppladdning inför Lidingöloppet 15 km om 4 veckor!

    SvaraRadera
  12. Grattis!!! Vilken strålande tid!!! Och vad roligt det var att träffa dig IRL ;) Hoppas det blir fler gånger. Mycket bra sprunget, heja Magdalena!!! :D

    SvaraRadera
  13. Mycket bra jobbat! Bara att träna hårdare nu =)

    SvaraRadera