söndag 23 augusti 2009

Himmel..

Det har varit en underbar vecka vad gäller fysisk ansträngning.
Som jag förutspådde i onsdagskväll, efter den första PT-träningen, så hade jag en del träningsvärk i låren samt axlarna men inte så mycket som jag trodde! Veckan har innehållit, förutom några löprundor, även några yogapass på morgonen. Jag har då fokuserat på andningen framförallt. Speciellt en morgonyoga minns jag med ett leende på läpparna. Jag satt på min matta i vardagsrummet medan barnen tittade på Bompa (de vaknar så tidigt att jag skulle behöva gå upp 4 för att få yoga i fred!); jag andades Kumbakha där man håller andan en kort stund. Och det var tur det för 1,5-åringen satte sig plötsligt i mitt knä (mysigt) med en bajsolycka i pyjamasen - det tog ett tag innan jag kunde luktade mig till den! ;o)
Löppassen har bara varit två. Dels har veckan innehållit så mycket annat dels har det varit lite antiklimax efter Midnattsloppet. Igår planerade vi att åka till Lidingö hela familjen för att backträna i Abborrbacken men det spöregnade. Istället tog jag båda barnen på en cykeltur och det kan jag lova kan nästan jämställas med backintervaller!
Och kronan på verket idag - en kajakkurs på Gräddö. Så underbart skönt och meditativt men ändå av och till fysiskt jobbigt. En utmärkt kurs för nybörjare - teori varvad med praktik innehållande även räddningsövningar där man fick plumsa i det kalla vattnet och åter komma upp i kajaken! Jag är lite frälst och tänker nu vad som är bäst - hyra kajak ett antal gånger per sommar eller köpa (alternativt önska mig i 40 års present): Inte lätt med småbarna och det faktum att det mesta av min träning är förlagd under kvälls- eller jobbtid. Men paddla mer ska jag absolut göra!

7 kommentarer:

  1. Låter som en tuff och rolig vecka!

    Jag har paddlat av och till under åren men när vi nu flyttat nära havet slog jag till på en havskajak och det har jag inte ångrat. Köp begagnat eller kolla in SeaBird-kajakerna. Plastkajaker från Kina men som är kopior av Vituddens kajaker från Västervik. 7900 för billigaste - med 5 års garanti. Värt varenda öre i mina ögon.

    SvaraRadera
  2. En trevlig vecka som det låter!
    Och jag kan tänka mig att cyklingen tar ordentligt den också...

    Har nästan glömt hur abborrbacken tog på benen sist. Men det får bli 15 km i år. Eftersom lite minne återstår.

    Det där med kajak låter skönt också. Men varför önskar du inte än redan när du fyller 30? :)

    SvaraRadera
  3. Jag har också blivit biten av kajakbacillen.. :) Underbart att glida fram och fullkomligt slappna av.. Längtar ut ikväll! *hoppas solen håller i sig*

    SvaraRadera
  4. wow! Paddling har jag testat en gång - det är verkligen kul!

    SvaraRadera
  5. Vida: visst återger bilden lite av den frid jag kände under turen...

    Joel: välkommen hit. Tack för tips om kajak. Ska ta mig en funderare. Det viktigaste är nog om jag skaffar en att jag kan lyfta den på och av bilen själv - då har jag frihetn att sticka iväg när jag vill!

    Janne: haha, du är så nsnäll gamle gubbe! ;o)

    Lotta: visst är det underbart? Kör ni i Edsiken?

    Mia: bra komplement till löpningen - armarna får ju jobba lite!

    SvaraRadera
  6. Jajamen! Edsviken, varje onsdag. sista gången innan hösten är nästa onsdag 2 sept. Bra tillfälle för både newbies och mer erfarna. Jag har bara paddlat tre gånger hittills, men är nog biten av bacillen redan. :) Nästa vår/sommar kommer jag att ge mig på längre utflykter!

    Tack för taggen förresten.. ;)

    SvaraRadera