tisdag 4 augusti 2009

Det vänder!

Det har varit si så där med humöret och den allmänna konditionen de senaste dagarna. Jag kan sammanfatta det så här: "korta njutningar lönar sig inte men är svåra att motstå" dvs de polska bakelserna var ljuva för stunden men har lämnat mig i ett bittert sockerabstinent läge vilket innebär att humöret dalat och kroppen samt knoppen blev svaga. Men det gäller att ta tjuren vid hornen dvs inse läget ffa nu när det är så nära Midnattsloppet - det gäller att ladda rejält på alla sätt. Så igår gick jag tidigt till sängs och imorse inledde jag min dag med yogiska andningsövningar vilket styrde mitt fokus tillbaka på den rätta vägen och gav en skön känsla av omnipotens i själen! Pranayama som det heter har jag faktiskt inte gjort så mycket av sedan min yogastart i slutet på april; jag har helt inriktat mig på asanas dvs det fysiska utövandet av yogan. Men sedan jag läst "Happy yoga" har jag mer och mer börja tänka på att leva ett yoga-liv. Jag är i begynnelsen och till upplysningen är det väldigt långt men att stilla själen genom att andas lugnt är en bra början. Jag är fascinerad av andningen kumbakha där man möter en nästan öronbedövande tystnad som inte störs av något - inte ens den egna andningen (men möjligen av 1,5-åringens skrik från undervåningen!). Rekommenderas varmt!
Efter lite pranayama följde några solhälsningar A och efter frukost gjorde jag något som jag inte är så förtjust i men som blev både svettigt och kul - jag tog lillsonen på en cykeltur! Han satt bak i kärran och jag på makens finfina cykel med oerhörd hård sadel (ja, det är nog det jag har emot cyklandet!) - det blev en runda på nästan en mil och toppades av en slutspurt då jag blev jagad av en otäck stor insekt som hela tiden försökte sätta sig på mig och bränna! Och nu ett underbart avslut på denna dag som vänder på den negativa trenden (inga sötsaker idag och GI betonad mat med hemmagjorda fiskburgare till middag!) - ett glas rött och lite prosciutto efter 10 km i tröskelfart! Benen och huvudet fanns äntligen där! Yeah!

6 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka på allvar. Låter bra med löpningen.

    SvaraRadera
  2. Andrej: tack detsamma. Jag har några veckor kvar tills jag börjar jobba. Måste ladda - det känns att det blir en tuff höst...

    SvaraRadera
  3. Härligt att du har yogan med dig i din sommar!
    Kram Helle

    SvaraRadera
  4. Åh vad bra med 10k i tröskelfart! Bra jobbat!!! Jag har kommit in i boken nu och pizzan sitter inte i halsen längre. Tvärtom! Jag börjar gilla boken mer och mer och precis som du har jag börjat fundera på vad jag stoppar i mig, verför och om det finns några alternativ. Motivationen måste vara med och jag känner att den är på gång. Man behöver inte göra allt på en gång eller ens göra allt. Jag ska ta ett steg i taget.

    SvaraRadera
  5. Härligt att läsa om vändningen på den negativa trenden... ;)

    SvaraRadera
  6. Harligt att komna tillbaks fran semestern till bra lasning och fitness! Blir bra start nar man ska borja jobba igen!

    SvaraRadera