söndag 16 augusti 2009

55:22

Inte PB och jag är inte nöjd med tiden men jag är himla glad över hur jag genomförde loppet!
Jag joggade cirka 2,5 km till starten där jag mötte Coyntha och hennes man. Trängseln var stor så Janne kunde jag tyvärr inte hitta! Det var ca 1m5 timme kvar till start och jag laddade med vätska och en choklad boll. Det började dugga... det började dugga mer... det blev iskallt. Jag drog mig in i det sista för att få av mig mina överdragskläder - brrr. Jag ställde mig längst fram i startgrupp 6 och kände mig så laddad och glad! Tänk att vara omgiven av ca 20 tusen löpare! Så mycket springglädje! Starten gick och jag förundrades över alla som störtade snabbt iväg, jag var uppvärmd men tänkte ändå inte på att ta ut mig i början. Big mistake. Jag tog det för lugnt i början, borde anat oråd när benen och andningen kändes oförskämt pigga och jag kunna kolla vad som fanns runt banan. Banan var träng men lättlöpt, ganska flackt Vi kom till 5 kilometers markeringen och för första gången sneglade jag på min klocka och utbrast: "fy vad dåligt!" 28 minuter stod den på. Sen gav jag järnet - jag plockade folk, jag var en de få som sprintade upp för den berömda kyrkbacken (jag tyckte inte den var så farlig men jag gillar ju backar), jag tror inte det var många som sprang om mig de sista 5 kilometrarna. Och ändå blev tiden inte som jag hoppats på. Men jag inser att jag har lite pannaben och ffa så kunde jag gett mycket mer - kanske ett par minuter bättre kunde det blivit om jag inte tagit det så lugnt i början och om det inte var så trångt. Nästa år... Nästa år kommer jag igen. Men först Tjejmilen om 2 veckor!

15 kommentarer:

  1. Klokt disponerat, och nästa gång vågar du ge lite mer i starten då du vet att du har kapaciteten! Och du verkar gilla att tävla!

    Skulle så gärna ha kommit och träffat er igår, men kom hem för sent, så jag hann tyvärr inte.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! På det igen om två veckor :)

    SvaraRadera
  3. Kallt och trångt stämmer bra!

    Jag placerade mig längst fram i startgrupp 5 och hittade inte dig heller bland alla löpare...

    Grattis till att du är nöjd med loppet iaf. Tiden kommer du ju att slå nästa år!

    Men nu är du ju riktigt taggad till tjejmilen... Eller hur!

    :)

    SvaraRadera
  4. Vi får se till att hamna i samma startgrupp nästa år så hjälper vi varandra då...

    Kan ju fixa en peruk och vara hare till dig på Tjejmilen.
    Det vore kul att vara omgiven av så mycket tjejer som jagar :)

    Mitt PB på milen är 46:50 från våren 2008. Det var då jag var som bäst tränad, men det slutade med en stressfraktur. Så det är ju en balansgång det där.

    Men jag är nöjd egentligen om jag klarar milen på sub 50 och maran på sub 4.

    SvaraRadera
  5. Bra gjort ändå! Då vet du att du kan springa på mycket fortare på tjejmilen så kommer du säkert kapa tiden med flera minuter!

    SvaraRadera
  6. Men du Magdalena, det är inte lätt att veta vad man ska ligga på för tempo när man börjar springa i ett lopp. Dessutom var det väl sjukt mycket folk som sprang så det är lite orättvist och vara besviken på tiden efersom det kanske inte var det mest optimala loppet att springa gärnet på. Jag tycker du ska vara nöjd och plocka folk de sista 5k är bra mycket roligare än att bli plockad.

    SvaraRadera
  7. Yes vad skönt det måste ha varit att ha kraft kvar på slutet, finns ju inget värre än att känna kraften sina för tidigt!! Bra jobbat!!

    SvaraRadera
  8. För mig som inte springer tycker jag att det är helt fantastiskt bara att fullfölja och klara av det.

    Bra jobbat!

    /Liv

    SvaraRadera
  9. Utan att vara det minsta insatt i tempoträning och annan grekiska så har jag full respekt för en som spurtar uppför en backe...Kanon!

    SvaraRadera
  10. Hej hej! Nu är jag på plats igen. Tack för sällskapet i lördags! Det var den bästa under natten för mig! Att träffa dig!
    Vad duktig du som kan spurta på Sofias backen!!
    Det kommer att bli bättre om 2 veckor. Vi ses då! Kram kram.

    SvaraRadera
  11. Sprang själv och är inte heller nöjd med tiden - men dessa lopp är inte optimala för att plocka minuter. :) Man är snarare ute efter folkfest och träningsglädje!

    Ta det för ett annorlunda träningspass med peppande publik! Tjejmilen-banan är snabbare - bara man kommer undan från de som går i armkrok tvärs över vägen.. :)

    SvaraRadera
  12. Med tanke på att du väl var lite förkyld så var det väl inte så illa pinkat?! Och Tjejmilen kommer säkert gå ännu snabbare!

    SvaraRadera
  13. Takc allihop, nu blir jag lite nervös inför Tjejmilen men försöker att se alla förvätningar så superbra pep!

    SvaraRadera
  14. Du kan mycket mer än så. Synd att du inte får visa det. Nästa gång;) Men Tjejmilen är ett skitlopp, trångt och oorganiserat, men det är en snabbare bana än ML. Jag såg supermycket fram emot Tjejmilen förra året, men vilken besvikelse. Tror att det är lättare (och roligare) att presa på ett lite mindre och mer välorganiserat lopp. Men prove me wrong;)

    SvaraRadera