tisdag 19 maj 2009

Pulsträning

Jag har svårt för att pressa mig i idrottsliga sammanhang, jag gillar inte att tävla speciellt inte mot andra. Jag är inte så förtjust i att springa utrustad med teknik som en mindre rysk rymdfarkost och för några månader sedan slutade jag springa med tidtagning på varje pass för det stressade mig och gav mig en känsla av misslyckande varje gång jag inte pressade tiden och persade. Men ett nyårslöfte var ju att utforska löpningen lite mer, att träna löpsteg och pulsträna. Hittills har jag sprungit med pulsklocka en gång när jag testade MAF-träning och det tyckte jag var så där lagom kul.
För några veckor sedan i samband med Blogger Boot Camp fick jag en bok om pulsträning som jag har bokstavligen bläddrat i men lovat mig själv att fördjupa mig i "någon gång", luddigt värre.
Inför kvällens pass kände jag mig tung och omotiverad så vad göra? Jo, låna makens värsta POLARe och testa pulsträning. Det blev min vanliga runda på 7,5 km. Från start försökte jag ligga i högre tempo - kroppen kändes bra, inte ont någonstans men jag hade svårt att hitta bra flytande löpsteg. Puls kring 140 fram till 3 km sedan runt 150. Sista 2 km mellan 160 och 177. Medelpuls 150. Tiden gav ett 5:10-tempo vilket jag är mycket nöjd med.
Jag skulle vilja veta min egentliga maxpuls för enligt formeln:
207-0,7 x åldern så är min maxpuls 179! Detta skulle innebära att jag under större delen av passet låg mellan 80-90 % av max! Låter otroligt tycker jag.
Hur gör ni när ni pulstränar? Använder ni pulsen för att se vilken intensitet ni uppnår eller tvärtom - försöker ni komma upp till viss puls för att träna i speciella zoner med strikt upplägg ex intervallträning?

Distans: 7,5 km
Tid:38:45 min
Tempo: 5:10
Medelpuls: 150
Maxpuls: 177

10 kommentarer:

  1. oj vad duktig du är. Själv var det länge sedan jag pulstränade. Jag brukade gå promenader och köra lite yoga.

    kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Jag brukar också ligga högt i puls när jag tränar. Så länge jag ligger på 70-75% av maxpuls känns det lätt konditionsmässigt. Senare delen av löppassen brukar jag ligga runt 85% och då är det ganska tungt. Hamnar på 90-93% av maxpuls i backar. Men vad maxpulsen är ska ju testas egentligen, det du har är ju bara en snittformel. Den kanske inte stämmer för dig personligen.

    MvH/Malin

    SvaraRadera
  3. Jag brukar blanda. Vissa pass bestämmer jag innan hur intervallerna ska se ut till exempel och vissa pass brukar jag bara flyta med. Speciellt under cirkelträning. Dock brukar jag alltid ha en lägsta gräns för hur lågt pulsen får sjunka i vila. När det sen gäller maxpulsen så går det inte att lite till 100% på dessa formler. Det är till att testa sig fram. Försök koppla ihop siffran på klockan med känslan i kroppen och se om de stämmer med varandra.

    SvaraRadera
  4. Det var länge sedan jag använde pulsbandet till min klocka nu... Kanske skulle börja igen, men när jag gjorde det så var det enbart för att se hur intensivt jag tränat i efterhand. Ett mer "korrekt" användande är nog att bestämma sig för om man vill träna t.ex. snabbhet eller uthållighet och sedan använda klockan för att se till att hålla sig i rätt pulszon.
    Och din maxpuls kan nog vara högre. Gör några ruscher uppför en ganska brant backe så brukar pulsen kunna jobba sig upp i trakterna kring max...
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Lite olika. På spinningen kör jag efter pulsklockan. När jag springer bestämmer jag en fart som jag följer och kollar pulsen i efterhand. Oavsett vilket tycker jag det är jätteintressant med puls. Att se hur snabb återhämtnigen är och hur den förbättras med träning. Hur mjölksyratröskeln ändras, etc. En hel vetenskap men riktigt riktigt motiverande :)

    SvaraRadera
  6. Det finns tydligen ett sätt att få fram "maxpuls" genom intervall. Återkommer.

    SvaraRadera
  7. Jag springer alltid med pulsmätaren, även om jag inte har speciella förbestämda zoner jag ska ligga på, tycker jag ändå om att ha pulsmätaren. Oftast ligger jag på omkr. 75% av max då jag springer. Ja, vet egentligen inte varför jag alltid ska ha mätaren, tycker bara det är roligt att se medelpulsen!

    SvaraRadera
  8. Halloj igen!
    Här är ett sätt att räkna ut maxpulsen på:
    15 minuters rejäl uppvärmning.
    5 farökningar på 50-75 meter
    Spring 500 meter så snabbt som möjligt
    Vila minst en minut. Genomför 500-meters loppet igen och försök öka sista 100 metrarna. 110% m.a.o.
    Mät pulsen 10-15 sekunder efter "målgång". Detta borde motsvara din maxpuls.

    Lycka till.

    SvaraRadera
  9. Skulle också vilja lära mig det där med pulsträning... Ska ta tag i det någon gång.
    Låter som att du har haft det trevligt med familj och granntjejerna. Även om det kortsiktigt tar på prestationen så är det nyttigt. För att gå framåt måste man må bra på flera sätt.

    Och du håller ju igång på många sätt!

    SvaraRadera
  10. Jag har inte haft min pulsklocka mer än några månader så jag har inte riktigt "lärt mig" min puls men detverkar vara ett rätt bra sätt att få hjälp att träna utifrån pulsen. Jag verkar dock ligga högt, om man jämför med andra...

    Bra jobbat med dina 21 km! :)

    SvaraRadera