söndag 24 maj 2009

Helgrapport

Det har gått 4 dagar sedan jag skev sist. Mycket har skett. Det har varit långhelg och väldigt härligt på flera sätt. Vi har umgåtts mycket hela familjen, lekt, varit i skogen, hoppat studsmatta, rensat ogräs, druckit vin med granntjejerna ( 2 gånger till och med, med trötthet och sämre löparprestation som följd...) mm. Jag har organiserat, eller i all fall bröjat, barnens klåder mm i källaren + att vi äntligen fixat klart Lillpiratens rum.
Jag har sprungit 2 pass; det ena var fredagkväll, kände mig helt omotiverad men kvällsluften var sval och benen lätta. Allt fungerade och jag insåg att det där med att reglera hastghet sitter nuförtiden mest i huvudet, som Mia skriver: "It´s all in Your head", det stämmer såvida man har tränat upp sin syreupptagningsförmåga någorlunda. Det blev 9 sköna och raska kilometrar. Dagens löppass var inte lika kul. Fick ett coachprogram från min kära make: 55 minuters löpning ca 9,7 km - 10 min upp- och nerjogg samt 35 minuter i zon 3. Hade varken pulsband eller GPS med mig, ångrade mest det sista för nuförtiden vet jag på ett ungefär hur pulsen ligger men då jag drog iväg på en spontanrunda med 40% bestående av terränglöpning var det svårt att uppskatta hur långt jag sprang. Det blev ca 9 km idag med men betydligt jobbigare - märks att jag slarvat med kosten och ... vinet under helgen! Skärpning denna vecka! Men jag måste krypa till korset - all teknik är inte av ondo. Hörde ni att jag sa det där? ALL TEKNIK ÄR INTE AV ONDO!
På plussidan har jag yogan! Jag yoga nu varje morgon allt från 10 till 20 minuter + har kört 2 längre pass i veckan. Andningen börjar fungera och smidigheten har ökat. Men har jag märkt även en massa andra effekter men om dessa berättar jag någon annan gång.

6 kommentarer:

  1. Kanske får önska dig en Garmin 405 till morsdag :-)

    SvaraRadera
  2. Jisses vad duktiga du och Piratfarsan är, jag blev så peppad när jag kikade igenom era bloggar att jag funderar på att göra mitt första löparpass på 4 år.

    Jag tror att Eva kommer att bli chockad när jag ikväll kommer att svära över att jag inte hittar mina gamla löpartofflor.

    SvaraRadera
  3. Vad imponerande att du kör på så bra med yogan! Och det lät som en såå härlig och energigivande helg!

    SvaraRadera
  4. Grattis till en fin helg. Skrev i ditt förra inlägg om hur du räknar ut maxpulsen, nu när du blivit teknikfrälst. Så du inte missar det. Det är taget från aktiv träning.

    SvaraRadera
  5. yoga är toppen - mer sånt till folket!

    SvaraRadera
  6. Piratfrasan: morsdag? Oj, det har jag glömt att det är snart. Men jag önskar mig bara några barnpussar då! Lånar din Polare så länge ;o)

    R: kul att du hittat hit. Vi är inte fanatiskt tränande som det verkar... eller jo...haha. Vi har liksom inte så mycket egentid så träningen har blivit det! Ska vi posta ett par löparskor till dig???

    Snorkis: yogan är verkligen överraskande fantastiskt bra för mina stela hamstrings och min själ som blivit lugn som en filbunke.

    Andrej: tack, ska lägga in ett sånt maxpuls-pass!

    Mia: visst är det underbart, ffa att sträck ut sin stela lekamen!

    SvaraRadera