lördag 16 maj 2009

I did it eller black jack i springspåret!

Här sitter jag och myser med ett glas vitt. Kroppen känns pigg men jag är lite stel och öm i fogarna därbak i bäckenet. Allt annat mår bra, inget som värker. 21 km i kroppen...
För jag klarade det! Maken körde iväg mig (det låter va?) dryga 2 mil, någon mil till så skulle jag vara framme vid jobbet. Och sen var det bara att springa hem! Kl hade hunnit bli 15 och det var ca 20 grader varmt. Jag kände inte värmen så mycket dock för det blåste motvind precis hela vägen hem - nackdelen med att inte springa en "runda" utan röra sig mot ett väderstreck. Jag var laddad - klädd i mina 3/4 tights och en funktions T-shirt, MP3 samt vätskebälte men världens bästa egenhändigt blandade sportdryck. Jag började lugnt för att värma upp, stannade någon gång för att kissa i skogen och så 5-6 ggr för att fota lite, tyvärr är det nåt fel på överföringen så det blir inga bilder. Men tro mig, det var vackert - grönska, maskrosor, kossor, hästar, motorcyklister och cyklister, sol och fågelsång. Och så jag och min skugga på en landsväg! Efter ca 11-12 km började jag känna av vätskebristen - kroppen blev tung och rörde sig i slow-motion, den svarade inte riktigt på mina signaler. Det är nyttigt att lära sig tolka kroppen signaler! Men jag väntade (dumt egentligen) till 15:e km med att fylla på lite. Oj, vilken skillnad det blev. Effekten slog till när det var bara 5 km kvar hem och de gick i 5-minuters tempo, kan jag lova. Jag bara flög fram och hade bra flow i steget. Och inga tankar, det var bara musiken i öronen och mina steg på asfalten. Tiden med avbrott för fotopauser blev 2:01:19 och jag var så lycklig när jag kom hem att jag ville gråta av glädje. Jag fixade en halvmara. Och förstod att det är egentligen så lite som hänger på själva kroppen, det gäller att fokusera och tänka positivt med bra målbilder under loppet. Och så ladda bra innan.
Det som hjälpte till under loppet var tanken på att någonstans västerut dryga 40 mil från mig sprang tusentals människor, många hjärtslag som slog i samma takt, många andetag som fyllde och tömde andra lungor och så många med samma löparglädje! HEJA!
Här kommer receptet på min något modiferade sportdryck:
1 liter vatten
0,5 krm salt
0,75 dl dextropur
1 brustablett C-vitamin smak papaya (från apoteket)

Här kommer några bilder:
Orkesta k:a

Hästmöte!

15 kommentarer:

  1. Jätte fint jobbat! Vad duktig du var! Ser fram emot bilder snart!

    SvaraRadera
  2. Gud va duktig du e! Heja Magda!

    SvaraRadera
  3. Kanonbra jobbat! Du är väl värd det där glaset vitt :)

    SvaraRadera
  4. Vad bra det gick. Fin tid och bra jobbat! Fina bilder var det också. Det verkar vara väldigt vackert där ni bor.

    SvaraRadera
  5. Kan jag få leasa ditt pannben? Jag sprang typ fem kilometer igår och stannade efter fyra för att jag inte fixar det mentalt. Sprang intervaller istället.

    SvaraRadera
  6. Åh, starkt jobbat!! Grattis!! Vilken bra tid också!!! :D

    SvaraRadera
  7. Duktiga du !!!! Jag har problem med den mentala biten borde tänka mera positivt som du!!!!

    SvaraRadera
  8. Åh vad härligt! Riktigt bra jobbat att motivera sig själv att springa en halvmara på egen hand, seger! Och vilka underbara bilder....

    SvaraRadera
  9. En halvmara, det är inte illa det. Jag kommer ihåg när din komfortzon var 6 km... Utomordentligt bra jobbat!

    SvaraRadera
  10. Härligt att du oxå sympatiserade med löparna i Göteborg! Bra jobbat! Bra tid fick du dessutom utan en massa hejande publik.
    Själv stid jag o hejade i Göteborg och blev grymt sugen att springa jag med.

    SvaraRadera
  11. Superhärligt! Grattis till din Blackjack - grymt jobbat!

    SvaraRadera
  12. Kul att du var med oss som slet i Göteborg... Bra jobbat! Det var nog inte lika trångt där du sprang.

    Kyrka såg jag också i Göteborg, självklart inte lika fin som den du plåtat!

    Hästmöte blev det inget, bara massor med fisk som låg i travar ;)

    SvaraRadera
  13. Bra jobbat! 21 km på egen hand utan draghjälp av 40000 andra, det är bra gjort! Grattis :)

    SvaraRadera