måndag 4 maj 2009

Ashtanga - första passet

Jag har i ca en veckas tid gjort Solhälsningar på morgonen; inget märkvärdigt, ca 10 minuter. Jag känner hur osmdig jag är för det stramar och drar men redan nu märker jag att jag blivit aningen smidigare. Det roliga är att någon morgon när det var min tur att gå upp med 1-åringen så fick jag köra yogan till Bompa och då hängde den lille på och stod i hunden (hur smidig som helst försås) och gjorde sedan skrattandes armar uppåt sträck. Även 4-åringen är intresserad så kanhända att jag kan göra några enkla rörelser med dem då och då.

Jag har nu fått hem mina 2 yoga DVD:s med Karin Björkegren och Viveka Blom och idag var det äntligen dax för den första - en indtroduktion på ca 1,5 timme!
Hon gick igenom andningen och kroppslåsen. Sedan var det dax för Solhälsning A och B. Sedan följde:
Padangusthasana
Pada Hastasana
Utthita Trikonasana A
Utthita Parsvakonasana A
Prasarita Padottanasana A-D
Parsvottanasana
Utthita Hasta Padangusthasana
Ardha Baddha Padmottanasana
Brygga + motrörelse
Salamba Sarvangasana
Halasana
Karnapidasana
Baddha Padmasana
Yoga Mudra
Padmasan
Avslappning
Oj - så många namn på sanskrit, så många rörelser. Inte lätt att tänka både rörelse och andning och försöka slappna av samtidigt men det blir skönt den dagen jag kan sjunka in i det meditativa tillståndet och inte tänka så mycket på själva rörelsen. Tänk om jag blir bara hälften så smidig som dessa två! Då är det kanon! Nu ska jag bara skaffa en yogamatta för jag gled så på vår äkta matta.

2 kommentarer:

  1. Jo mattan är nog ett måste. Vad roligt att du fått en början på din Yoga och du blir nog snart vigare. Jag har inte heller så bra flyt på min andning ibland går det bättre och obland sämre. Det som jag däremot lyckas med nuförtiden är att vara närvarande i varje rörelse och mina solhälsningar går som en dans, känner mig stark. Lycka till!!!

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blev att du lämnade avtryck hos mej, så jag hittade dej :) Underbart att du påbörjat din yogaresa, vi är många som delar glädjen och du är varmt välkommen in i yogasfären!

    Det tar tid att hitta sin egen yoga och att hitta sig själv i yogan. Det är en del av utvecklingen. Är det något som kommer på köpet när man börjar med yoga så är det tålamod och åter tålamod. Och en massa acceptans - att man accepterar att man inte är så smidig till att börja med eller att andningen inte fungerar. För vi ska ju alla börja nånstans och allt kan ju bara bli bättre, inte sant?!

    Så yoga med tillförsikt, var öppen och ha hjärtat med!

    Namaste!

    SvaraRadera