söndag 3 maj 2009

Där vin går in...

... går vettet ur, brukar man klokt säga. Jag dricker väldigt lite alkoholhaltigt så i mitt fall skulle det vara: där kolhydraterna går in går träningslusten ur!
Så är det faktiskt - jag kan se ett klart samband mellan en kostens inverkan på min motivation till träning! När jag äter en välbalanserad kost med långsamma kolhydrater känner jag mig inte bara pigg och aktiv utan även mycket träningssugen. Nu har jag slarvat några dagar och ätit lite extra mackor, inte så värkt mycket fullkorn i övrigt och vips! så förvandlas jag blixtsnabbt till en soffpotatis och hittar alla möjliga ursäkter för att inte svettas! Som tur är så är jag en disciplinerad människa (nuförtiden efter drygt 1 års regelbunden träning)och står det träning på schemat så blir det träning. Idag skulle jag ha kört backintervaller men hade föga lust till löpningen överhuvudtaget så jag chockade kroppen med ett rent terrängpass! Det blev urjobbiga backiga 9, 5 km där några kilometer var i tät skog utan stigar vilket inte var så skönt för fotlederna som värker nu. Endast ca 200 meter var på asfalt! Vilken chock för en som senaste året varit ren asfaltslöpare! Men det var skönt och om det inte vore så att Piratfarsan stod därhemma och väntade på att själv ta sin löptur så hade jag nog sprungit ett par km till! Fy så jobbigt det - var nog nära maxpuls, svettades massor och tyckte att jag höll på att dö mest hela tiden! Bra, nyttigt för min "jag trivs bäst i 5:30 min tempo på flack mark"-kropp!

Det har värkt i mina knäskålar samt precis under på utsidan av högra knät. jag tror att det kan vara dax att investera i ett par nya skor, de som jag har nu , ett par Asics gel av något slag, har hängt med i ca 60 mil. Men vad ska jag välja? Nu kommer jag att blanda asfalt och terräng. Har någont ett bra förslag? Jag har tidigare testat på Löplabbet (visserligen för 10 år sedan men kansteget förändras?) och fått veta att jag har ett neutralt löpsteg men gör en liten "virvel" med höger foten i luften ibland. Intressant, eller hur?

5 kommentarer:

  1. Där ser man va bra koll man har, jag har inte märkt att du ätit så dåligt.. Får ge dig en puff in i fullkornsträsket igen :-)

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med kosten och håller helt och fullt med dig.

    Skorna ska hålla längre än så, googla på löparknä och följ stretchinstruktionerna om det kan vara det? Skor ska hålla 80-150 mil.

    Jag rekommenderar varmt Runners Store - värt ett besök i storstaden :)

    SvaraRadera
  3. Skönt att du känner med hela kroppen vilken kost är rätt för dig! Mitt tips när det kommer till löparskor är att gå till Löplabbet och prova ut skor och berätta att du kommer att köra både terräng & asfalt. De brukar kunna hitta rätt par skor åt en, jag har alltid varit nöjd.

    SvaraRadera
  4. Håller verkligen med dig angående kosten. Man mår så mycket bättre när manäte schysst. Orken håller lägre.

    SvaraRadera
  5. håller med om sambandet mellan träningsmotivation och kost. fast för mig så är det oftast som så att när jag tränar dåligt så äter jag dåligt, kan vara så att det finns en tredje faktor som är den riktiga boven. typ stress eller sjukdom...

    spännande med nya dojjor. vilka funderar du på? med ett neutralt löpsteg har du värsta stora godispåsen att välja bland!!

    SvaraRadera