fredag 8 maj 2009

Positionsmetoden

Ultraschmultra har tidigare skrivit om denne Romanov (tsarens ättling?) som utvecklat den sk positionsmetoden som hjälper oss löpare att bli snabbare genom bättre löpsteg.
Här kan man läsa mer om denna metod. Man ska genom god perception vara medveten om löpningens tre moment: position, fall och drag och fokusera främst på det bakre benet. Genom detta har man visat att man kan bli snabbare och minskar knäbelastningen med hela 50%! Något för mig som börjat känna av knäna på sistone.

Så vad ska man tänka på?
Behåll benen under kroppen, minska röreleomfånget och ha belastningen på främre delen av foten och inte på hälen . Öka stegfrekvensen! Låter som att jag ska börja trippa som en geisha!

Och så luta framåt istället för att böja fram överkroppen!
Man ska falla framåt och lyfta på benen! Det blir kul att testa detta under kvällen pass!

6 kommentarer:

  1. Verkar även vara något för mina knän, ska testa nästa träningspass. Men får nog lunka på som vanligt i kväll.

    SvaraRadera
  2. Ah, detta måste jag läsa mer om! Borde väl vara samma system som med den optimala kadensen när man cyklar?

    SvaraRadera
  3. Jo tack. Jag har försökt och det var svinjobbigt, för farten blev så hög. Kändes som om jag behöver sjudubbla kondisen först. Lite moment 22, men...

    SvaraRadera
  4. Hur gick det? Vore spännande att läsa för jag har ibland också känningar i ena knät.

    SvaraRadera
  5. Men ärligt talat. Positionsmetoden? Detta är ju gammal skåpmat från 50-talet. På vilket sätt skulle detta vara nytt? Det kallas för tålöpning och är ett mycket effektivt sätt att hålla hög fart och samtidigt göra av med vädligt lite energi. Problemet är det kräver vadmuskler och spänst utöver det vanliga. Klarar man springa effektivt på detta sätt i 5km är man antagligen med i OS.

    Vasas pappa

    SvaraRadera
  6. Knappast jag springer alltid på framfoten. Åtminstone upp till två mil. Och jag är inte något annat än en normallångsam motionär.
    Den gamla brittiska löparen Gordon Pirie predikade ju något liknande redan för många år sedan
    http://www.scribd.com/doc/13695/Gordon-Piries-Running-Fast-and-Injury-Free

    SvaraRadera