måndag 20 juli 2009

Yogamorgon


God morgon!
Jag har länge förundrats över all yogautövare vars bloggar jag läser som har den starka viljan att gå upp en timme tidigare på morgonen för att göra sin dagliga yoga. Det har liksom inte funnits i min begreppsvärld fast jag är ganska morgonpigg. Men jag har tänkt att går jag upp klockan 5 som väcker jag den lille och då får jag ingen yoga och han kommer vara trött och gnällig hela förmiddagen. Sen är det inte så att vi sover hela nätter precis trots att det är Piratfarsan som tar det mesta på nätterna just nu. Mellan 6-7 timmar sömn blir det som max.
Men igår kväll bestämde jag mig för att testa och ställde klockan på strax före 5. Jag måste säga att jag vaknade flera gånger under natten och undrade förväntansfullt när klockan skulle ringa så jag kunde gå upp och göra yoga! Och jag var inte alls trött när det väl var dags.
Började med Pranayama och gjorde sedan en ashtangaserie som jag annars skulle kört på kvällen. Kroppen var stel men andningen jämn och stark vilket gjorde mig väldigt glad. Och sinnet var stilla. Yogar jag på kvällen så har jag ibland tusen tankar i huvudet som snurrar runt.
Och nu sitter jag här pigg och tillfreds. En surdeg står på jäsning - äntligen efter ett par månaders uppehåll i bakandet. Harmoni!

12 kommentarer:

  1. Åh vad härligt det lät! Jag vill komma igång med min yoga igen. Sen är det ju bra komplement till löpningen också.

    SvaraRadera
  2. Det låter ju helt underbart! Hoppas att det håller i sig. Eller, det gör det säkert om du vill :)

    SvaraRadera
  3. Åh Vad härligt det låter. Grattis . och bra jobbat att gå upp redan 05.00. Lycka till med brödet.
    anna

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt det låter , har lovat mig själv att snart ta tag i morgob Yogan i gen som det är nu blir det andra tider och inte så långa pass.

    SvaraRadera
  5. Kl. 05:00. Ja det låter tidigt. Det var ju nästan när jag hade somnat.
    Och en surdeg på jäsning också. Låter sunt det där ;)

    SvaraRadera
  6. Vad jag unnar dej att få yoga på morgonen! Precis som du skriver är sinnet lugnt då och sen räcker energin för hela dagen.

    SvaraRadera
  7. Oj det var tidigt! Men vad härligt att yoga på morgonen innan man böjar med alla aktivititerna.
    Vad duktig du är! Jag måste komma igång med yogan!
    När kommer ni??? ;)

    Kram kram.

    SvaraRadera
  8. Verkar vara en perfekt start på dagen att köra yoga, liksom bädda för en harmonisk känsla inför dagens utmaningar.

    SvaraRadera
  9. Perfekt. En sådan start och dagen kan inte gå fel.

    SvaraRadera
  10. Låter super! Önskar dig många sköna tidiga yogamorgnar!

    SvaraRadera
  11. Grattis på namnsdagen Magdalena! :)

    SvaraRadera