tisdag 14 juli 2009

Happy Yoga eller flow i livet

Just nu läser vi boken "Happy Yoga" i vår bloggbaserade bokcirkel. Jag tror att alla vi som är med praktiserar yoga mer eller mindre. Jag tillhör dem som börjat nyligen och är i begynnelsen - nyfiken men lite otålig och ojämn i utövandet; senaste tiden har det bara varit motgångar i såväl yogan som löpningen. Jag har varit trött, seg, tung i benen, osmidig, stel, omotiverad och med ett svagt pannben. Men jag har "knegat" på i tron att "någon gång ska det väl lätta?"
Och senaste dagarna har det börjat lossna lite så där allmänt. Jag har, inspirerad av boken som berättar om yogans åttafaldiga väg, skurit ner på socker och "vita" kolhydrater och börjat bli mer fokuserad på andning och meditation under yogautövandet. Tidigare flaxade blicken och tankarna fladdrade hit och dit medan kroppen försökte slaviskt följa instruktions DVD:n . Nya insikter har börjat åter väckas till liv genom läsningen, sånt som jag tyckte var viktigt och självklart för ca 20 år sedan men som jag tappat under vägens gång - att inte sträva efter en massa prylar och jaga yttre framgång - sånt föder bara avundsjuka. Och ffa vad som är viktigt i livet - att ha kärleksfulla relationer genom att älska sig själv (acceptans!) och leva så att både kroppen och knoppen mår bra. Och kroppen mår bra genom att den får motion, avslappning och bra mat.
Imorse verkade inte som dagen skulle bli bra - lillkillen höll oss vaken efter 03, jag gick upp trött som attan kl 05.25, åkte sedan till jobbet där det var allmänt segt. Var trött på vägen hem och tanken på ett löppass kändes inte tilltalande. Men när jag kom hem möttes jag av tre glada killar (så brukar det inte vara) och sedan har det bara varit roliga saker - en god middag med sånt som min kropp gillar och mår bra av, klappa grannens underbara kattunge, samtal med några vänner och grannar + besök av några av dem . Och alla hade de med sig underbara gåvor - vin och tårta och en glassmaskin vi får låna. Och kvällen pass blev därefter - med flow, njutningsfullt i solnedgången, med lätta snabba ben och fin jämn andning och tankarna någonannanstans så backarna bara försvann.
10 km i hyfsat tempo blev det!
Nu planerar jag i början på augusti en 3 dagars fasta där jag ska rensa kroppen men även tankarna genom att köra flera pass yoga varje dag. Det ska bli spännande. Jag har inga som helst erfarenheter av fasta men förstår att jag måste trappa ner på koffeinet innan så inte jag får abstinenshuvudvärk. Har ni egna erfarenheter av fasta och kan tipsa mig lite?

3 kommentarer:

  1. Inga tips tyvärr men tackar för ett intressant och tännkvärt inlägg. Jag har inte börjat på boken än och även om jag inte utövar yoga så ser jag fram emot att läsa boken.

    SvaraRadera
  2. Happy yoga är en underbar, liten bok. Den är lättsmält, men ändå tung som en tegelsten :)

    Vi behöver bli påminda ibland om oss själva och var vi står - och inte minst detdär med acceptansen, att vi duger som vi är!

    Ha en underbar dag idag!

    SvaraRadera
  3. Jag avråder dig nog bestämt till att fasta! Du kommer inte få ut någonting mer av det än att du förlorar massa vätska, kolhydrater och muskelmassa. Det går inte att "rena" kroppen på något annat sätt än det som sker hela tiden, dygnet runt, via levern och njurarna. Din ämnesomsättning kommer också påverkas negativt genom att den sänks drastiskt. Även om den kanske inte påverkas på lång sikt är det väldigt onödigt. Du blir också trött, orkeslös, irriterad osv..

    däremot kan man såklart bli mer medveten och dra ner på koffein, raffinerat socker, articifiella sötningsmedel och andra onaturliga tillsatser och ämnen. Välja mer rena råvaror, mycket ekologiskt osv..

    SvaraRadera