söndag 8 november 2009

Häng med på en veckoutmaning!

Det har varit ont om tid och ffa lust till att skriva senaste dagarna så jag ska börja med att berätta hur veckan som gått varit. Till att börja med usel med höstens andra förkylning! Inte kul! Och jag som brukar skryta med att jag aldrig blir sjuk! Där rök några pass men det gjorde inget. På onsdagen var det ju att ge järnet på PT-träningen och jag kan säga att träningsvärken i de raka bukmusklerna håller I SIG än!
torsdagen var jag på mitt härliga yogapass efter ca 2 veckors uppehåll pga lov mm. Jag längtade verkligen efter passet då jag pga lathet och förkylning inte kört så många själv hemma som jag brukar göra. Jag har varit enormt morgontrött och därför inte förmått mig till att stiga upp 5.30 för att kunna sträcka ut kroppen i några solhälsningar. Passet var skönt men tufft, jag trodde att träningsvärken skulle sätta stopp för smidigheten men tvärtom så kunde jag komma längre ner i flera ställningar. Och precis som jag upplevde en gång i somras då jag en dag bara kände att solhälsning A var angenäm som kändes plötsligt nu att krigarställningen och några triangelasanas var ursköna att vara i!
Fredagen bjöd på en terrängrunda bakom Vallentuna IP, en fredagstradition jag inte kan vara utan numera. Nu var det riktigt mörkt i spåret så jag körde bara elljusslingan på 2,6 km; det blev 3 st i lugnt tempo vilket gav sammanlagt 8 km med jogg till och från spåret. Det var skönt att luftrören fungerade efter förkylningen.
Nu har det varit några vilodagar: jag har tyvärr ett par hudinfektioner (den ena orsakad av ett kattbett - grannens kiss!) som gör att jag är allmänt lite sänkt men jag planerar att komma igen strongt kommande veckan.

Och jag har ruvat på en liten utmaning. Mest för mig själv men den som vill är välkommen att haka på. Jag kommer att utmana mig själv på må-bra grejer varje vecka - både för kropp och själ, för mig själv men även för mina relationer till de närmaste, det blir både stort och smått.
Första veckans utmaning lyder:
8 timmars sömn minst 5 nätter per vecka!

9 kommentarer:

  1. Jag skulle verkligen VILJA anta den utmaningen men det verkar nästan omöjligt för mig. Jag kan anta den så pass att jag blir mera observant på de timmar jag verkligen sover denna vecka. Kram!

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dålig utmaning. Just nu ligger det målet väldigt långt borta men med lite kvällsdisciplin kanske jag skulle kunna få till det.

    SvaraRadera
  3. Jag antar din utmaning direkt! Vilken skön tanke att utmana sig själv på må-bra-saker. Kram!

    SvaraRadera
  4. Kom hit via annika,
    jag hänger oxå på! Blev nyfiken på den där magmuskelplågan. Undrar vilken träning du utsatte dig för.
    (:
    Robert Kincaid

    SvaraRadera
  5. 8 timmar? Omöjligt hemma hos mig eftersom Lillkillen ofta vaknar en gång mitt i natten... Tyvärr...

    SvaraRadera
  6. Tjaba tjena hallå! Jag hittade också hit tack vare Annika. Må-bra behöver vi alltid satsa på. Nu får vi sporra varandra extra denna vecka och slå ihop våra kloka huvuden för att sedan knyta ihop veckan.

    SvaraRadera
  7. Bästa tänkbara utmaning tycker jag! Det verkar vara många som har problem att få in ordentligt med sömn. Sov lika sött som katten på bilden :) .

    SvaraRadera
  8. Tack för kommentarer allihopa. Det där med sömn ä ju så viktigt, det är ju då kroppen återhämtar sig. Målet är 8 timmar ped natt men blir det strax under är jag nöjd. Givetvis med en del uppvaknanden pga lillen men ändå. Det blir ett sätt för mig att läggfa mig tidigt så jag kan gå upp tidigt och yoga. Alltid en baktanke...

    SvaraRadera
  9. Jag skulle verkligen VILJA göra det! Jag känner som min kropp behöver mera timmar vila! Men jag kan inte lova det!
    Men jag ska försöka i alla fall!

    Kram!

    SvaraRadera