söndag 20 december 2009

Me - runner?

Det är nog inte bara jag som ibland undrar vad man ska skriva i bloggen efter ett mer eller mindre svettigt träningspass: jogg? löpning? springning? Vad skiljer egentligen en joggare från en löpare? Är det de yttre attributen? Har vi en nidbild bild av joggare som sakta lunkar fram i mjukisoverall och ett par gympaskor från någon billighetsaffär medan en löpare har tajta funktionskläder, senaste löparskor från RS samt en fräck pulsklocka som har "allt" utom möjligen en kaffebryggare? Näää... Eller är det hastigheten - en joggare tar det lugnt medan en löpare lägger upp sina tempopass och kutar långa backintervaller? Distansen då? Tveksamt.
Jag tror att det, om det alls finns en skillnad (båda har ju förstått hur härligt det är att ta sig fram på två ben i naturen) så sitter den i huvudet. Som idag när jag efter att ofrivilligt vilat från löpning hela veckan (, inga skador men julfester och dylikt som kom i vägen) kände sån längtan ut att inte ens 7 minusgrader och närmare 40 cm nysnö kunde stoppa mig! Jag hade broddar för första gången och det kändes ovant då jag plötsligt överpronerade en del och fick pga detta lite ont på utsidan av underbenen. Men vägen var plogad och det var härligt om än tungt. När jag kom till bondgården var det oplogat på en sträcka där och jag hoppade fram med höga knän - hela passet var en blandning av löpning och styrketräning kan man säga. Ungefär som när man springer i lös sand. Och jag som häromdagen sa att det är nog bra att springa på löpband när det är vinter. Jag måste då fått en liten hjärnblödning!

4 kommentarer:

  1. haha. ja visst är snölöpning helt fantastiskt. Barnsligt kul på nåt sätt. Och extra träning ger det definitivt.

    SvaraRadera
  2. Själv skulle jag aldrig kalla mig för löpare, jag är en joggare - i bästa fall! Har alltid tänkt att löpare kan springa fort och det kan inte jag...kanske är det helt enkelt min inställning - ska fundera på det!

    SvaraRadera
  3. Vi är nog alla både löpare och joggare...
    Det finns ju ingen bestämd fart vi måste upp i för att det ska klassas som löpning, inte vad jag vet iaf.

    När vi själva tycker att det går fort är det löpning. och det andra är väl då jogg?

    Men det är ju inte vad det kallas som är det viktiga, utan att det är så skönt att löpa... Jag menar jogga eller vad det nu är :)

    SvaraRadera
  4. Jag är har nog inte riktigt klassificerat mig som varken löpare eller joggare. Ja, jag har pulsklocka, tights och "riktiga" skor, kör backintervaller och tempon men jag kommer inte upp i de där fantastiska distanserna eller hastigheterna som är vardagsmat för många "löpare". Men så vadå? Så länge jag är nöjd!! :-)

    SvaraRadera