måndag 7 december 2009

Femte veckoutmaningen!


Det har blivit så hittills att varannan utmaning har varit rent kroppslig och varannan lite mer själslig. Den här veckan är det dax för lite mer kroppsligt.
Hållningen
Varje måndagkväll när jag kör hem från yogan, där jag under en dryg timme hållit in bandhas dvs kroppslåsen, inser jag hur bra hållning jag har just då. Jag sitter rakryggad, suger in naveln mot ryggraden och känner hur skulderbladen utan större ansträngning strävar mot mittlinjen. Automatiskt öppnas bröstet upp och andningen blir lugn, djup och fridfull vilket förstås påverkar sinnet som även det blir lugnt.
Så min utmaning denna vecka blir att inte ge efter så lätt för mitt stillasittande arbete och sacka ihop i stolen utan tänka på den goda hållningen som i längden ger en öppnare attityd mot de jag möter och samtidigt ger bålmuskelträning. Häng på!

4 kommentarer:

  1. Ska iaf. försöka tänka på hur jag sitter... ;)

    SvaraRadera
  2. I'm in! Något jag alltid måste tänka på är min hållning. Har efter jag började med yogan rätat ut mig 3(!) cm. Så det behövs!

    SvaraRadera
  3. Jag tänker alltid på min hållning, ända sen jag var liten och min farmor med det vackra franska namnet ville att jag skulle gå fram och tillbaka med böcker på huvudet för att lära mig att föra mig "rätt" :0)

    SvaraRadera
  4. OOOO ja. Jag tänker verkligen på det. Jag har en tendens att säcka ihop och måste hela tiden räta upp axlarna. Bra utmaning!!

    SvaraRadera