måndag 14 december 2009

Sista yogan och sjätte veckoutmaningen!


Vad säger ni om morgondagens lunchlåda? Visst ser den ut som en smarrig efterrätt? Men icke - det är lättstekt blodpudding med keso och grantäppelkärnor!

Ikväll var det tyvärr dags för sista yogan i nybörjarkursen. Kursen har varit så bra - jag märker hur mycket jag har utvecklats med hjälp av en bra lärare. Ikväll sjönk jag djupt in i ujaji-andningen och fokuserade på låsen och gladdes åt den uppmärksamhet jag hade på kroppen och dess begränsningar. Jag märkte tydligt att min vänstra (eller är det högra egentligen?) sida är mycket stelare och svarar segt på hjärnans signaler, speciellt höften. Men även den har kommit en bra bit på väg. Under kvällen pass svettades jag unket och surt - tecken på inre obalans som jag känner igen nu så väl just på hur jag luktar under yogapassen. Obalansen märktes även tydligt i trädets position där jag fick parera hårt med prana för att inte falla pladask. Tänk vad jag har lärt mig bara genom att vara uppmärksam och fokusera på kroppen. Och det är det nästa utmaning handlar om lite grann - mindfulness. Att åtminstone en gång per dag ha full uppmärksamhet på kroppen under en stund - i vilket läge den är, hur den känns etc. Allt detta med hjälp av fokusering på lugn andning och genom att låta tankarna bara passera revy. Detta behövs inför julstressen!

5 kommentarer:

  1. Blodpudding och yoga - två av mina favoriter i samma inlägg. ;-) Bra tanke med mindfulness inför julen.

    SvaraRadera
  2. Håller med Ulrika, bra inför jul och alla måsten som kan dyka upp. Det här med svett är verkligen intressant. Jag har lärt mig att svett är känslomässig som man svettas under armarna och i skrevet. Resten är svett som kommer av ansträning. Något som du känner igen?

    SvaraRadera
  3. Visst är yoga underbart!! ;) Bra avbrott i vårt stressade liv! Jag skulle inte kunna vara utan det nu, och inser att jag borde ha börjat med det för lääänge sedan!

    SvaraRadera
  4. Kommer aldrig att glömma passet när jag svettades kebab, Fy f---n vad äckligt.

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du fått så mycket ut av yogakursen! Hoppas det finns ngn lämplig fortsättningskurs sen.

    SvaraRadera