måndag 15 juni 2009

Yogakväll

Måndagkvällar har blivit mina yogakvällar. Först lägger vi barnen, sedan går vi och plockar, städar, pratar mm. Vi 20-tiden går Piratfarsan ner till källaren aka"The Dungeon" där han ägnar resten av kvällen åt PS3-spel. Jag däremot fixar lite ärenden, bloggar mm och runt 21 är jag redo för mitt yogapass. Hitills har jag kört med DVD men nu kan jag sekvensen och tittar på TV:n för att justera rörelserna.
Idag behövde jag verkligen yoga. Det har varit asstressigt på jobbet. Det finns nämligen en oskriven lag om att allt börjar krångla och bete sig konstigt precis när jag ska på semester! Jag försöker varje år att förutse detta, ligga ett steg före, jobba undan, skapa luckor för detta djävulskap men ... det kör alltid ihop sig! Grrrr..... Men trots att det var körigt och jag kände några gången under dagen hur jag höll på att glida iväg på stressens våg så höll jag tillbaka, andades lite extra och tänkte "fokusera på en sak, tänk inte på hur stressigt det är etc". Än en gång fick jag erfara att om man inte fokuserar på hindret ("jag hinner inte, det är så mycket...") så går det mycket lättare. Det blev till att jobba över lite men det var klart godkänt på det stora hela.
Yogan gjordes till Bach och soft belysning. Det var skönt och avslappnande. Jag har fortfarande svårt att inte bara glida iväg i egna tankar och längtar till den stunden då jag bara är och yogar.
Det var ca 45 lugna minuter under vilka jag töjde och andades. Nu har jag yogat regelbundet i ca 1,5 månad. Rent fysiskt märker jag bättre hållning, starkare bål och armar, bättre balans och ökad vighet. Fortfarande är jag väldigt stel i ländryggen och har långt kvar till att ens kunna sitta i halvlotus men det går framåt. Låsen (bandas) sitter där en del av tiden och andningen har blivit lugn och jämn. Rent psykiskt märker jag helt klart ett nytillkommet välbefinnande. Ingenting annat har hänt i mitt liv som skulle kunna ge förklaringen till att jag känner mig lugnare, mer tillfreds, gladare och ffa mer hungrig på livet och nya utmaningar. Kan ni fatta det - allt detta efter bara 1,5 månad! Måhända att det är sk placeboeffekt men det struntar jag i - det är en effekt i alla fall. Det är spännande att utforska yogan. I vår bokcirkel ska vi nu läsa "Happy yoga" som bl a avhandlar yogans effekter. Ser framemot att läsa den! Hello Adlibris!

4 kommentarer:

  1. Placebo...fantastisk innebörd egentligen. För det säger ju egentligen inget annat än att man kan läka sig själv. Bara man tror. Men just detta, bara man tror, har fått en oerhört negativ klang i västvärlden. Tänk om man fick alla att tro att de ska bli friska i sjukvården. Ojoj, vilken revolution :) Och du, visst är det otroligt att man så snabbt känner av yogans effekter?

    SvaraRadera
  2. Yoga ger resultat så himla snabbt, och på flera plan! Det ÄR fantastiskt! Grattis :)

    SvaraRadera
  3. Skulle vara kul att prova på Yoga någon gång. Det låter så avstressande och borde kanske få en chans någon gång.

    Och det fungerar ju bra för Piratfarsan också, som får en lugn stund med PS3:an... ;)

    SvaraRadera
  4. Oj jag har inte hunnit med bokcirkeln , tur att jag läste om det här nu då ;0) får se till att skaffa boken !

    SvaraRadera