söndag 21 juni 2009

Dagens

För 10 år sedan mötte pojke flicka. Flickan var "minus kött" men bröt sitt löfte och började äta vilt för pojken var stooor köttätare. Efter ett tag var flickan fast i kötträsket av typen "på fredag äter vi entrecote med bearniesås och pommes" och det dröjde inte länge förrän båda var lite försoffade och hade fått sk love handles. Sedan följde ett antal år under vilka flickan längtade till det forna grönsaksbaserade livet men lyckade inte övertyga pojken till att denna typ av mat skule ätas en gång i veckan. Pojken, kräsen i maten, tuggade i sig de vegetariska rätterna, fräste och grimaserade för att en timme senare klaga på att han var hungrig. Så fort flickan var själv hemma så frossade hon i keso och grönsaker. Åren gick, de flyttade till hus och grillade varenda kväll hela första sommaren, korv förstås. Åren gick, 2 småpojkar kom till i familjen och pojkens köttälskande började mattas av något. Det märktes i att han drog ner lite på sin korvkonsumtion men fortfarande var vegetariska måltider eller fisk d:o som att svära i köttkyrkan.
Tills pojken körde Body for Life metoden i 12 veckor ifjol för att komma i ungdomens toppform. Formen nådde han med råge men ffa ändrades matvanorna - familjen började äta stora mängder kyckling, mer grönsaker, bättre fett och ibland även fisk. Pojken började rata korven mer och mer och kunde fälla gillande smakkommentarer om flickans grönsaksrätter. Flickan började bli alltmer djärv, mest för att den äldsta småpojken var så förtjust i grönsaker, och började servera mer och mer av det gröna i olika varianter. Pojken började för några månader sedan fälla kommentarer av typen: "din mat ser ju godare och färggladare än min" och kulmen nåddes ikväll då han bad flickan att de skulle äta en grönsakstallrik kompletterad med makrill och keso. Det mumsades och smaskades och lillpojken var med och åt ("mamma, det här var jättegod mat, kan vi äta sånt oftare?") Flickan sitter nu nöjd och belåten. Efter 10 års hårt slit och lobbying har hon äntligen nått sitt mål.
Dagens träning: i 24 gradig värme (puh så jobbigt) 8,5 km.

9 kommentarer:

  1. Well done! Själv så tycker jag om att variera, kan inte överge kött helt men tycker att vegetariskt kan vara supergott.

    Kramar från Liv (som faktiskt är den som busar på bilden)

    SvaraRadera
  2. Grattis till flickan! :D

    Ja!!Jag har anmält mig till Midnattsloppet och Tjejmilen :D Så vi ses där! Vad kul!

    Men Lidingö??? Jag vet inte om jag orkar...terräng är inte riktigt min grej, tror jag. Jag får fundera lite :D men det vore kul också.

    ÄR du på semester nu? Kram!

    SvaraRadera
  3. What a lovestory, på flera sätt :)

    SvaraRadera
  4. Ah, trägen vinner! Vilket tålamod :)

    SvaraRadera
  5. Ja verkligen trägen vinner! Härlig berättelse!

    SvaraRadera
  6. Snacka om att vara ihärdig! Du kan rubba berg!

    SvaraRadera
  7. Helrätt! Allt är så mycket lättare när man vill samma saker, samtidigt!

    SvaraRadera