tisdag 23 juni 2009

Långpass i öknen?

Så kändes det när jag var ute på mitt långpass (?) i förmiddags. Förmiddagar brukar inte vara lätta för mig ur löparsynpunkt - jag hinner inte ladda med vätska och brukar snabbt känna av det i ben som inte lyder och allmän svaghetskänsla. Så förmiddagens pass hade egentligen de sämsta förutsättningarna - gassande sol, vätskebrist, pollenallergi (ja, det är förmodligen det som orsakar min nuvarande trötthet, tack för de kloka kommentarerna!) och ja - ett långpass på ca 13,5 km!
Det var 28 grader i skuggan när jag kom tillbaka trött och svettig men ändå stark. Som vanligt var första 5 km jobbiga innan jag kom igång och jag blev full i skratt när jag skulle ta en kisspaus i skogen och kunde först inte få av mig tightsen (för dagen lånade av Piratfarsan) för MP3:n var i bakfickan! Sen sprang jag lugnt i gassande sol och bytte gärna sida för att utnyttja minsta lilla skugga som det fanns väldigt lite av. Aldrig har jag varit så tacksam för motvinden som idag - den svalkade skönt! Snabbt tömde jag mina små vätskeflaskor och ett tag när tungan lödde vid gommen med torrhetens klibbiga gegg kändes det som jag var på överlevanadslopp i Sahara. Och då gäller det att kämpa på för att komma levande hem, vilket blev min målbild. , förresten, min målbild var ett stort glas med hemmagjord citronsoda! Och 3 såna halvlitersglas glas drack jag på raken när jag kom hem! Gissa om det smakade gott!
Samanfattningsvis var dagens pass överraskande bra med starka ben och bra andning sista 7 km!

6 kommentarer:

  1. Det var ju tur att du inte kissade på MP3'an, då hade jag nog blivit lite småsur :-)

    SvaraRadera
  2. citronsoda lät najs. jag drack halvljummen funlight med lemon/lime-smak när jag kom hem. :)

    SvaraRadera
  3. Det var väl ett helt bra långpass, för mig blir det mest "återhämtningspass" nu och gymmet drar mera än någonsin nu :0)

    SvaraRadera
  4. Lite lustigt att man när man blir törstig längtar efter något specifikt, och kunde göra vad som helst för att få det! Och visst var det varmt idag, men skönt!

    SvaraRadera
  5. Hoppas du blir bättre om du får nåt bra knark mot pollen då. För mig funkar Ceterizin (eller nåt åt det hållet).
    Det är jobbigt med värmen, håller med. Men en keps gör det faktiskt ofta mer uthärdligt har jag märkt!

    SvaraRadera
  6. Du borde få ett vätskebälte i present - nu när du springer långpass!

    SvaraRadera