tisdag 20 oktober 2009

Dvala

Mörkret sänker sig sakta över Sverige och naturen bereder sig för vinterdvalan. Det känns som om min kropp vill oxå gå ner i varv och vila lite mer. Helst av allt vill den ligga i soffan om kvällarna, slötitta på TV, läsa bra böcker, dricka lite rödvin och njuta av god choklad. Den ryggar tillbaka vid ord som "intervallpass" "långpass" och "tyngre styrkepass". Så har det alltid varit om höstarna, speciellt så här i skiftet mot vintern. Man ska ju lyssna på sin kropp sägs det men problemet är att om jag gör det så blir det ju ingen träning alls just nu och resultatet är givet om sisådär 3 månader:

Så jag trotsar min kropps signaler, JAG vet bäst vad den mår bra av i längden och det är en lagom mängd motion varje vecka, UTAN AVBROTT pga tillfälliga motivationssvackor. Men jag ska kanske tänka om lite, lägga in fler pass på dagtid typ på lunchen (jahadu, hur ska jag klämma in detta nu igen på 30 minuter???) eller i alla fall efter jobbet, springa mer i naturen och med sällskap som ikväll (sköna 9,3 km i lugnt tempo med trevligt sällskap), kanske variera mig lite och byta träningsomgivningar ett tag. Och ffa - INTE TÄNKA SÅ MYCKET om det ska tränas eller inte utan bara köra på!

Eller vad tycker ni?

7 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt! Det är så lätt att lura sig själv under den här mörka årstiden.
    Jag försöker också att få till dessa lunchpass när det går.
    Och 9,3 km med trevligt sällskap låter ju inte fel.

    Kör hårt och lyssna lagom på kroppen! :)

    SvaraRadera
  2. Variation är lösningen åtminstone för mig när jag känner så där!

    SvaraRadera
  3. :) hallå där träningsvännen! om man tränar mycket är det helt okej att ta det lugnt ibland också. jag tränar väldigt lite under vissa perioder helt enkelt för att kroppen och knoppen inte vill. om du tröttnat, träna något nytt, något annat. något som känns kul! gå framförallt inte hem mellan jobb och träning utan gå direkt till träning. annars fastnar man i soffan ja!! belöna dig med ett glas vin efteråt. om det inte hjälper - shoppa nya träningskläder! bestäm träningsdejt med någon! läs alla träningstidningar du kommer över! testa lunchträning! :)

    SvaraRadera
  4. Jag kryper inomhus på vintern. Tränar mer gruppträning (läs spinning...) där någon annan peppar mig så jag slipper stå för peppet själv. När jag springer är det lite mer utan mål (typ samma standardrunda hela tiden...) så jag slipper tänka :) Efter jul är jag på banan igen med mer kvalitetspass utomhus.

    SvaraRadera
  5. Håller helt med dig, min kropp vill också gå ner i en dvala just nu. Jag ger efter. Fast bara för en period!

    Vilken härlig bild, jag älskar den!

    SvaraRadera
  6. peppeppepp!! :) klart vi ska träna ihop nångång!! :D

    SvaraRadera
  7. Tack ni bloggvänner för all pepp. Sara-love You, klart vi ska träna ihop nån gång.

    SvaraRadera