söndag 8 april 2012

Påskens lågpass i bilder

Jag vaknade tidigt på Påskaftonsmorgon; det var strålande sol, fåglarna kvittrade och hela min kropp skrek: LÅNGPASSSSS! Spännande och läskigt samtidigt för på dagens agenda stod: 3 timmars löpning och jag hoppades kunna springa sammanlagt 3 mil, så långt hade jag aldrig sprungit förut! Det var fint ute men några minusgrader. Det gällde att planera klädvalet väl, inte lätt.

Smorde mellan tårna med Sportslick för att förebygga skav. Såg att min skor var riktigt slitna - jag behöver köpa nya!
Åt en rejäl frukost bestående av gröt, ägg och kaffe.
Sen bar det iväg. Min plan var att hålla ca 6:30 tempo hela vägen och att springa till ICA i Brottby (ca 14 km dit) och sedan tillbaka hem. Var sjunde kilometer skulle jag dricka ur vätskeryggan och äta lite vid 14 samt 23-25 km.
Det var så vackert ute och jag njöt av de fina vyerna! Våren är på väg!

Första milen gick väldigt bra, benen var pigga. De sista 4 km till ICA var på rakan på landsvägen, det var läskigt för att bilarna kör så fort där.

På ICA strechade jag lite (benen var ovanligt pigga och icke stela), gick på toa, drack och åt. Det blev en kort paus under vilken jag bestämde att jag ska springa en liten extra omväg via grisfarmen Husa för att slippa trafiken. Det blev ett par km extra på så sätt.
Men nu började det jobbiga - MOTVINDEN! Den var hård och kall och blåste rakt igenom min svettiga bål! Jag frös jättemycket och kände hur benmusklerna stelnade till. Men jag tänkte att det här var ju bra mental träning och övade på att fokusera på en kilometer i taget och hade små mål framför mig. Runt 20 km började jag känna av ljumskarna lite; det var inte smärta men stramhet. Jag tror att den berodde på att jag inte var så upprätt med överkroppen för att parera motvinden på det sättet!

När klockan visade på 3 timmar hade jag sprungit 27,4 km!!! Rekord! Sista biten hem kunde jag öka tempot och sträcka på kroppen lite!
Jag hade sprungit 3 mil för första gången i mitt liv! Inget är omöjligt!

Jag hade svettats massor och tänkte att det var bra att fylla på med salt. Hittade barnens gamla (gick ut hösten 200)!) Resorb och drack nästan en liter av den -urk, det var inte gott. Lite strech, en proteindrink med banan och en.... Ipren och efter en timme var jag på banan igen även om jag gick lite stelt.

Tårna klarade sig bra men jag ser att 2 naglar på vänsterfoten är lite blå och kommer nog säga adjö snart!
Men annars var jag supernöjd och stolt!

GLAD PÅSK på er!

4 kommentarer:

  1. Sjukt bra pass Magda!!
    Allt är möjligt!!

    Jag vill springa med dig.... nästa gång.
    Ska vi ta ett längre pass på lördag?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Glad påsk! Oerhört imponerad.. 3 mil.. det var som 17. Tar med mig tipset om icke-skoskav medel. Inte för spring men för långa vandringar och mycket träning..

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat! Nästan hemma hos mig, ju! Du får förlänga passet och ta en fikapaus nästa gång. Eller så möter jag upp dig och sällskapar en bit! F

    SvaraRadera
  4. Vida: sportslick var mycket bra och ej kladdigt!
    Rosa: jag tänkte faktiskt på dig och att du bor nära men jag vet ju inte riktigt var. next time... då hör av mig i god tid!

    SvaraRadera