måndag 23 april 2012

Har jag stavat rätt???

Ojojoj! Backintervaller med stavar - fy så tungt och svårt! Och inte såg det ut så snyggt som på videon ovan heller! Men det är kul att testa nåt nytt och det gör säkert någon nytta, eller hur! Fick tipset om denna typ av backintervall av Niklas från Livsnjutarbloggen när jag häromdagen letade efter bra kuperad terräng i Nyköpingstrakten där jag och Coyntha kan träna i maj. Niklas och några till föreslog att springa på Sörmlandsleden. Jag har lusläst om etapperna och det lutar ev åt ett pass i närheten av Kolmården med hissnande vyer över den vackra Bråviken. Men tillbaka till backintervallerna med stavar. Niklas skrev så här i en kommentar nyligen:
"Hej Magdalena, Bara en fundering, men om du har nära till Ryssbergsbacken är väl den ett ypperligt alternativ för backträning, eller? Själv kör jag två varianter av backträning: 1) Backintervall med stavar i den branta långa Vilstabacken (Eskilstuna) en gång i veckan. Kanonträning där du även får med bål och armar och framförallt syreupptagningsförmågan. Sedan går jag alltid baklänges ner, vilket innebär excentriskt träning av vader och hälsena. OBS! Testa inte detta innan Lidingö Ultra, för du kommer garanterat ha träningsvärk i en vecka. 2) Annars kör jag löpintervaller i lång sluttande backe typ var tredje vecka, då jag även kan träna nedförslöpning (vilket man undviker i alltför branta backar). Bara ett par tips. Lycka till på Lidingö Ultra, vilken är en perfekt bana för Ultrapremiär!"
 Hahaha!Tack Niklas! Det var sjukt jobbigt med stavarna i den 150 meter långa backen! Att gå nedför baklänges testade jag förstås inte. Nä, nu får benen vila fram till LU på lördag.... ska bara köra ett litet distanspass på onsdag...

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Lycka till på lördag nu. Jag blir så avundsjuk på ert Sörmlandsledspass! Det låter otroligt härligt!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tog modet till dig och prövade med stavar i backen! Det är faktiskt härlig och givande träning! Kan rekommendera att stödja Sörmlandsleden genom att bli medlem för 150 kronor per år och då får man tillgång till etappkartorna direkt på nätet. Du och Coyntha kan ju dela på medlemskapet ;-)

    SvaraRadera